Mustan aukon tuntumasta lähteneen röntgensäteilyn aallonpituus kasvaa, koska röntgensäde joutuu ponnistelemaan aukon painovoimaa vastaan. Tämä yleisen suhteellisuusteorian ennustama ilmiö on mitattu Maan päällä jo vuosikymmeniä sitten, mutta nyt sama todiste suhteellisuusteorian puolesta on saatu myös mustan aukon lähettyviltä, Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoo.

Mittaukset tehtiin eurooppalaisella XXM-Newton-satelliitilla ja yhdysvaltalaisella Chandra-satelliitilla. Kohteena oli galaksin NGC3516 keskuksessa sijaitseva musta aukko. Satelliitit mittasivat aukkoa kiertävän kaasupilven röntgensäteilyä, joka oli lähtenyt rauta-atomien sisimmältä elektronikuorelta. Tämä niin kutsuttu K-säteily on voimakasta ja aallonpituudeltaan hyvin tarkkaa. Sen aallonpituuden havaittiin kasvaneen juuri niin paljon kuin yleinen suhteellisuusteoria ennustaa. Säteilyn lähteiksi valittiin kohdat, joiden etäisyys mustasta aukosta oli noin 18 ja noin 86 mustan aukon läpimittaa. Tutkijaryhmää johti Jane Turner, joka työskentelee Nasan Goddardin tutkimuskeskuksessa.