Galaksi NGC 4414. Kuva: Esa ja Nasa

Kosminen muna-kana ongelma – kumpi oli ensin, keskusaukko vai galaksi – on ehkä vihdoin ratkennut.

Galaksien keskustoiden musta aukot toimivat siemeninä, joiden ympärille galaksit varhaisessa maailmankaikkeudessa pikkuhiljaa rakentuivat, väitti Yhdysvaltain radioastronomian observatoriossa (NRAO) työskentelevä Chris Carilli Yhdysvaltain tähtitieteellisen yhdistyksen kokouksessa Kaliforniassa.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että galaksin keskuspullistuman ja sen ytimessä piileskelevän mustan aukon massan suhde on suurin piirtein sama eri kokoisilla galakseilla. Olipa keskusaukolla massaa miljoonien tai miljardien aurinkojen verran, keskuspullistumassa sitä on noin tuhat kertaa enemmän.

Massojen suhteen vähäinen vaihtelu nykyuniversumissa viittaa siihen, että galaksien keskusaukot ja keskuspullistumat ovat syntyneet tiiviissä vuorovaikutuksessa. Sitä ei kuitenkaan ole tiedetty, kasvavatko ne rinta rinnan, vai ohjaako toinen toisen kehitystä.

Kansainvälinen tutkimusryhmä onnistui hiljattain mittaamaan tarkasti useiden kaukaisten galaksien keskusaukkojen ja -pullistumien massat. Nämä galaksit näyttäytyivät etäisyytensä vuoksi sellaisina kuin ne olivat miljardin vuoden ikäisessä maailmankaikkeudessa. Paljastui, että keskusaukot olivat galaksien aamuhämärissä suhteessa paljon massiivisempia kuin kypsissä lähigalakseissamme. Carillin mukaan tämä osoittaa, että mustat aukot muodostuivat ensin ja sanelivat sitten ympäristönsä kehityksen.

Lähde: Yhdysvaltain radioastronomian observatorion (NRAO) tiedote.

Kansainvälisen tähtitieteen vuoden 2009 viralliset kotimaiset avajaiset pidetään tänään Helsingissä Tieteen päivillä (7.-11.1.).