Kvasaarien törmäs Hubblen kuvassa.
Kuva: John Bahcall / Institute for Advanced Study/ Princeton, NASA
Kvasaarien törmäs Hubblen kuvassa. Kuva: John Bahcall / Institute for Advanced Study/ Princeton, NASA

Jättiläismäisen mustan aukon energiapäästö saattaa pysäyttää tähtien synnyn.

Pölyiseenkin kolkkaan näkevä Spitzer-infrapunakoputki on kuvannut kahden kvasaarin keskellä olevat jättiläismäiset mustat aukot, jotka ovat päästämäisillään kosmisen röyhtäisyn. Energeettinen tapahtuma hajottaisi niitä ympäröivän pöly- ja kaasuvaipan. Se saattaisi jopa pysäyttää isäntägalaksien tähtien synnyn.

Kun aine kiertyy mustaan aukkoon, se kuumenee. Samalla syntyy rutkasti energeettistä säteilyä. Energiaa muodostuu sitä enemmän mitä suurempi annos ainetta aukon kitaan katoaa. Tutkijat ovat jo pitkään uumoilleet, että kahden galaksin törmäyksessä niiden keskellä oleviin mustiin aukkoihin päätyy erityisen paljon tähtiä, kaasua ja pölyä. Aukkojen mässäilyä ei kuitenkaan ole helppo seurata, sillä pitojen tarjonta kietoo aukot kaasu- ja pölyvaippaan.

Kalifornian yliopiston tutkija Maria del Carmen Polletta kuvasi Spitzer-kaukoputkella tilanteen jossa näkyy, miten törmänneiden galaksien keskustassa juhlitaan. Mustien aukkojen ympäristö on niin pullollaan ahmittavaa, että tutkijat arvelevat niiden pian röyhtäisevän.

Polletan havainto auttaa ymmärtämään, miten jättiläismäisen mustan aukon omaava galaksi kehittyy. Uutisen kertoo Spitzerin tiedote.