X:n muotoisille radiogalakseille on löytynyt yllättävä selitys: mustien aukkojen treffit. Galaksin keskuksessa on usein jättiläismäisiä mustia aukkoja. Kun kaksi tällaista galaksia törmää toisiinsa, uuden galaksin keskelle muodostuu entistä suurempi musta aukko. Uuden matemaattisen mallin mukaan toisiinsa törmäävien mustien aukkojen paikalle jää X:n muotoinen radiosäteilyalue.

Rutgersin yliopistossa työskentelevä David Merritt ja Australia-kaukoputkella toimiva Ron Ekers kehittivät uuden mallin selitykseksi pitkäkantainterferometrialla otetuille radiokuville. Yleensä radiogalaksin keskuksesta lähtee vastakkaisiin suuntiin suorat suihkut, mutta seitsemällä prosentilla galakseista suihkut ovat vääntyneet X:kirjaimeksi.

Galaksin suihkut liittyvät sen keskuksessa olevan mustan aukon pyörimisakseliin. Merrittin ja Ekersin mallin mukaan kahden aukon sulautuminen vääntää suihkut X:ksi.

Tähtitieteilijät ovat pitäneet aikaisemminkin mustien aukkojen törmäyksiä hyvin todennäköisinä, mutta X:n muotoiset suihkut ovat ensimmäinen konkreettinen viite aukkojen sulautumisesta yhteen, Merritt sanoo Scientific Americanin verkkouutisissa.