Mustavaris on lintujen älykköliigaa. <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Corvus_frugilegus_2.jpg>Wikimedia Commons</A>
Mustavaris on lintujen älykköliigaa. Wikimedia Commons

Mustavaris vääntää rautalangan koukuksi, jos sen avulla saa ongituksi ruokaa.

Cambridgen ja Lontoon yliopiston tutkijat ovat osoittaneet, että mustavarikset osaavat paitsi käyttää myös valmistaa työkaluja. Ne oppivat jopa muokkaamaan työkalujaan paremmiksi ja käyttämään kahta eri työkalua perättäin, tutkijat raportoivat Proceedings of the National Academy of Sciences -lehdessä.

"Tämä havainto on merkittävä, koska luonnonvaraiset mustavarikset eivät näytä käyttävän työkaluja, mutta tarhattuina ne päihittävät sellaiset työkalunkäyttäjät kuin simpanssit ja uudenkaledonianvarikset", tutkimusryhmää vetänyt Chris Bird sanoi.

Koesarjassa mustavarikset oppivat nopeasti pudottamaan kiven romuttaakseen esteenä olleen levyn ja saadakseen siten palan ruokaa. Ne osasivat myös valita oikean kokoisen ja muotoisen kiven ilman opettelua.

Ne olivat myös hyvin joustavia työkalunvalinnassa ja ne kykenivät muokkaamaan tikkuja samaa tarkoitusta varten. Jos sopivaa työkalua ei ollut lähellä, ne käyttivät toista työkalua ulottuakseen varsinaiseen välineeseensä.

Linnut osasivat käyttää koukkua saadakseen ruoan ulos erilaisista putkista ja jopa luovasti taittoivat suoraa rautalankaa valmistaakseen itse tällaisen koukun.

"Väitämme, että tämä on ensimmäinen kiistaton näyttö eläimen oivalluskyvystä, koska mustavarikset tekivät koukun ensimmäisellä yrittämällään, kun lisäksi tiedämme, että niillä ei voinut olla kokemusta tästä ennestään, koska ne olivat kaikki yksilöllisesti kasvatettuja", sanoi tutkija Nathan Emery, jonka laboratoriossa kokeet suoritettiin.

Havainnot viittaavat siihen, että mustavaristen kyky käyttää työkaluja olisi kehittyneen fyysisen älykkyyden sivutuote. Uudenkaledonianvaristen työkalujen käytön on esitetty kehittyneen luonnonvalinnassa sopeutumana.