Tutkittu mustekala on englanninkieliseltä nimeltään California two-spot octopus. Kuva: <span class="photographer">Michael LaBarbera</span>
Tutkittu mustekala on englanninkieliseltä nimeltään California two-spot octopus. Kuva: Michael LaBarbera

Erityisen paljon on geenejä, jotka säätävät älykkään eläimen hermostoa.

Mustekalan koko perimä on selvitetty ensi kertaa. Se paljastaa, että mustekalan genomissa on paljon geenejä, jotka ohjaavat mustekalan hermostoa ja sen naamioitumista.

Perimä selvitettiin Kalifornian rannikolla elävän mustekalan Octopus bimaculoidesin 12:sta eri kudoksesta. Selvitys on ensimmäinen pääjalkaisten luokan eläimen koko perimä.

Tutkijat löysivät mustekalasta paljon eroja muihin selkärangattomiin. Mustekalassa on iso joukko sellaisia geenejä, joiden luultiin olevan ainutlaatuisia vain selkärankaisille.

”Brittiläinen eläintieteilijä Martin Wells sanoi aikoinaan, että mustekala on kuin muukalainen vieraalta planeetalta”, sanoo tutkimusta kirjoittanut apulaisprofessori Clifton Ragsdale Chicagon yliopistosta.

Ragsdalen mukaan myös eläimen perimä näyttää olevan toisesta maailmasta. Mustekalassa näyttää järjestyneen normaali selkärangattoman genomi uudelleen.

On kuin se olisi laitettu tehosekoittimeen, sanoo yksi tutkimuksen kirjoittajista, biologian ja anatomian opiskelija Caroline Albertin Chicagon yliopistosta.
Mustekalat jaetaan kahdeksanlonkeroisiin ja kymmenlonkeroisiin. Yhtensä niitä elää merissä yli 700 lajia.

Mustekalojen evoluutio ulottuu yli 500 miljoonan vuoden päähän. Niitä elää valtamerissä lähes kaikkialla.

Mustekalalle ovat ominaisia lonkerot, niiden imukupit, sen kyky uudistaa raajojaan ja samanlaiset silmät kuin selkärankaisilla. Se myös osaa naamioitua taitavasti.

Nämä ominaisuudet yhdessä tekevät mustekalasta älykkäimpiä selkärangattomia. Mustekalat ovatkin osoittaneet kykyä ongelmien ratkaisuun ja oppimiseen.

Mustekala O. bimaculoidesin genomin koko on 2,7 miljardia emäsparia. Siitä tunnistettiin yli 33 000 proteiinia koodaavaa geeniä.

Mustekalankin vartalon kehitystä ohjaavat Hox-geenit ovat perimässä hajallaan, ilman selviä yhteyksiä toisiinsa. Kuusi mustekalalle ominaista geeniä liittyvät naamiointiin.

Perimän rakenne tukee ajatusta, että mustekala erkaantui evoluutiossa tursaasta ja kalmarista noin 270 miljoonaa vuotta sitten.

Suuri osa perimästä on kuitenkin melko samanlainen kuin muilla selkärangattomilla.

Mustekalan perimän julkaisi Nature, ja tutkimuksesta kertoi myös Chicagon yliopiston tiedote.

Totta, ehkä aivokapasiteettia tarvitaan lonkeroiden liikutteluun, mutta kyllä mustekalat ovat myös epätavallisen nokkelia ja oppivaisia otuksia, selkärangattomien neroja. Niillä on aivojen koon suhde kehon kokoon suurempi kuin millään selkärangattomalla.

"Mustekalan genomi on siis hieman pienempi kuin ihmisen, mutta siinä on enemmän geenejä. Mustekalassa on erityisesti paljon geenejä, jotka vaikuttavat mustekalan hermoston neuronien vuorovaikutukseen. Niitä on kymmenen kertaa enemmän kuin muilla selkärangattomilla ja yli kaksi kertaa enemmän kuin nisäkkäillä."

Niin, onhan se vähän eri juttu hanskata kahdeksaa luutonta lonkeroa ja mieletöntä määrää imukuppeja kun neljää luustollista raajaa sormien ja varpaiden kera. Eli ei minusta mitenkään epäloogista tai ihmeellistä vaan loogista.