Omenien ja marjojen sisältämät flavonoidit suojaavat hermosoluja.

Paljon omenia ja marjoja syövät miehet saattavat säästyä Parkinsonin taudilta muita todennäköisemmin, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Omenia pitää kuitenkin syödä lähes päivittäin, jotta niistä voisi hyötyä.

Harvardin ja East Anglian yliopistojen tutkijat selittävät tuloksiaan omenien ja marjojen sisältämillä flavonoideilla, joiden on laboratoriokokeissa havaittu suojaavan aivojen dopamiinineuroneja. Dopamiinilla on keskeinen sija Parkinsonin taudissa.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa erityisesti antosyaniini-flavonoidit, joita on runsaasti mustikassa ja yleensäkin sinisissä ja violeteissa hedelmissä ja kasviksissa, sekä omenat liittyivät pienempään Parkinson-riskiin. Omenan suojavaikutus saattaa sekin selittyä antosyaniinilla, jota löytyy omenien kuorista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkijat myöntävät, etteivät voi olla varmoja, selittyvätkö tulokset juuri flavonoideilla vai liittyvätkö vaikutukset mahdollisesti joihinkin omenien ja marjojen muihin terveellisiin ominaisuuksiin. Myös osallistujien muilla elintavoilla voi olla osuutta asiaan, vaikka tutkimuksessa huomioitiin monia taustatekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arvostetun Neurology-lehden julkaisemat tulokset perustuvat 49 000 miehen ja 80 000 naisen seurantatietoihin. Noin kaksikymmenvuotisten seurantojen aikana Parkinsonin tautiin sairastui 800 osallistujaa.

Parkinsonin tautia sairastaa noin kymmenentuhatta suomalaista. Se on parantumaton, tuntemattomasta syystä johtuva hermostollinen sairaus, joka aiheuttaa mm. vapinaa, lihasjäykkyyttä ja liikkeiden hidastumista. Yleensä tauti todetaan 50–80-vuotiailla.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

psv
Seuraa 
Viestejä362

Täytyykin lähteä omenan syöntiin.  Samalla muistin, että ceylonin kaneli (cinnamon) viivyttää sekä Parkinsonin että Alzheimerin tautien etenemistä. Paljon muitakin etuja siitä on.

https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon

https://www.hlbenefits.com/cinnamon-new-dopamine-booster/

https://www.organicauthority.com/health/11-health-benefits-of-cinnamon

Tavallinen kaneli on yli 1/2 tl otettuna epäterveellistä, mutta ceylonin kaneli voi ottaa 2 tl vrk. Kanelia ei saa syödä kuivana, kuten allaoleva artikkeli opettaa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanelihaaste

jussipussi
Seuraa 
Viestejä69268

"Eating the equivalent of 100 grams of blueberries for 4 weeks, twice a day is associated with systolic blood pressure lowering that is equivalent to the effect of BP-lowering medications, new research suggests.

Investigators believe anthocyanins, compounds with antioxidant effects and the pigments that give red, purple, and blue plants their color, are responsible for this beneficial effect on the vascular system, improving endothelial function in as little as 2 weeks.

"Our research is the first study directly linking blueberry anthocyanin consumption and circulating anthocyanin metabolites to improvements in vascular function in a healthy population," principal investigator Ana Rodriguez-Mateos, PhD, Department of Nutritional Sciences, School of Life Course Sciences at King's College London, United Kingdom, told Medscape Medical News."

https://www.medscape.com/viewarticle/909717 .

Sisältö jatkuu mainoksen alla