Muuntogeenisiä poppeleita kasvihuoneessa. Kuva: Shawn Mansfield, U. British Columbia

Puuaineksen käsittely söisi vähemmän kemikaaleja.

Puulle sen lujuuden antava ligniini vaikeuttaa sellun, paperin ja biopolttoaineiden valmistamista. Ligniinin poistamiseen kuluu paljon kemikaaleja ja energiaa, minkä lisäksi käsittelystä syntyy runsaasti jätettä. Nyt kanadalaiset ja yhdysvaltalaiset tukijat ovat onnistuneet geenimuokkauksella muutamaan poppelin ligniinin sellaiseksi, että se on helpompi hajottaa ilman, että puu kuitenkaan menettää lujuuttaan.

Luonnostaa ligniinin sisältää vaikeasti hajotettavia eetterisidoksia. Tutkijat lisäsivät geenitekniikalla ligniinin runkoon esterisidoksia, jotka on helpompi katkaista kemikaaleilla.

Uuden tekniikan ansiosta ligniinin on helpompi paitsi hajottaa myös erottaa puumassasta, jolloin sitä voidaan käyttää raaka-aineena erilaisiin sovelluksiin, kuten liimoihin, hiilikuituihin ja maaleihin.

Muuntogeeniset puut on mahdollista kasvattaa niin, ettei niiden geenejä leviä luontoon. Puut voidaan esimerkiksi pitää erillään luonnonkannoista, jolloin risteytymisen vaaraa ei ole. Lisäksi puut voidaan vaikkapa tehdä pelkästään koiras- tai naaraspuolisiksi taikka steriileiksi.

ROOSTER
Liittynyt21.6.2009

Muuntogeenista puuta paperiksi ja energiaksi

Jouni__ 07.04.2014 klo 14:43 Olisiko kuitenkin ollut parempi vaan risteytellä ja mutatoida kunnes tulos olisi alttiimpi ligniini? Semmoiset tuhat vuotta? Olisi kyllä. Kun helpommin hajoavan gmo-puun geenit leviävät ympäristöön voi seuraavan Pentti-myrskyn jälkeen metsät olla liuenneina maassa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.