Ilman muurahaisia norsut muuttaisivat metsäisiä alueita ruohikoiksi.

Koolla on joskus väliä. Current Biology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan muurahaiset voivat olla puun paras suoja isoja norsuja vastaan. Ilman pikku henkivartijoitaan akaasiat Afrikan savannilla joutuisivat norsujen syömiksi.

Todd Palmer Mpalan tutkimuskeskuksesta Keniasta ja Jacob Goheen Wyomingin yliopistosta osoittivat, että muurahaisilla on merkittävä rooli Afrikan savannien ekosysteemeissä.

Goheen ja Palmer huomasivat että muurahaisten kanssa symbioosissa elävä huiluakaasia Acacia drepanolobium ei häiriinny elefanteista. "Meistä se oli hyvin mielenkiintoista, koska näemme usein norsuja syömässä muita puulajeja, jotka eivät elätä muurahaisia", Palmer sanoi. "Itse asiassa norsujen määrä Kenian ylätasangolla on noussut viime vuosina niin suureksi, että näemme norsujen tuhoamia nykyään kaikkialla näillä alueilla."

Tutkijat poistivat akaasioista muurahaiset testatakseen, söisivätkö norsut niitä. Näin tapahtui. Muurahaisten puuttuessa norsut söivät näitä kasveja aivan yhtä paljon kuin muita suosimiaan puita. "Sen sijaan kun puussa oli muurahaisia, norsut välttelivät niitä kuten lapset parsakaalia", Palmer sanoi.

Mutta miten viisi milligrammaa painavat muurahaiset voivat suojella puita eläimiltä, jotka painavat miljardeja kertoja enemmän? Näyttää siltä, että pitkä kärsä on norsujen akilleen kantapää. Vaikka kärsän ulkopuoli on kova, sen sisäpuoli on äärimmäisen herkkä ja täynnä hermopäätteitä. "Norsut eivät ilmeisesti pidä muurahaisista kärsiensä sisällä", Palmer sanoi.

Muurahaiset eivät juuri suojaa puita kirahveja vastaan, koska kirahvit yksinkertaisesti pyyhkäisevät muurahaiset pois pitkällä kielellään.

Löydöksellä on laajempaakin merkitystä, koska norsut voivat kirjaimellisesti muuttaa metsäiset alueet avoimeksi ruohikoksi. Näyttää siltä, että muurahaiset voivat estää tämänkaltaisen pitkävaikutteisen muutoksen savannilla.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.