Mustamuurahainen osaa ottaa lääkettä. Kuva: Wikimedia Commons

Ne nauttivat vetyperoksidia sienitautiin, osoittaa Helsingin yliopiston tutkimus.

Jotkin eläimet syövät lääkitseviä aineita torjuakseen tauteja. Nyt Helsingin yliopiston tutkijat osoittavat, että myös muurahaiset lääkitsevät itseään.

Mustamuurahainen, tieteelliseltä nimeltään Formica fusca, muuttaa ruokailutapojaan, kun se altistuu sienitaudille. Silloin se lisää ruokalistalleen vetyperoksidia, jota löytyy vaurioituneista kasveista, muista hyönteisistä ja raadoista. Vetyperoksidi kuuluu reaktiivisiin happiradikaaleihin.

”Kun muurahaiset syövät ravintoa, jossa on ylimääräisiä happiradikaaleja, ne selviävät infektioista merkitsevästi paremmin”, selittää biotieteiden laitoksen tutkija Dalial Freitak Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Muurahaisilla on 20 prosenttia parempi todennäköisyys selvitä tappavasta sieni-infektiosta, jos ne ovat syöneet happiradikaalipitoista ruokaa.

Muurahaiset nauttivat ”lääkettään” vain silloin, kun ne ovat altistuneet sienille. Ilman altistusta ne eivät tee sitä. Happiradikaalit ovat terveelle muurahaiselle haitallisia.

”On hämmästyttävää, että muurahaisilla on taju omasta terveydentilastaan ja ne osaavat sovittaa lääkkeen annostelun sen mukaan”, sanoo tutkimuksen tekoon osallistunut tutkija Nick Bos Helsingin yliopistosta.

Tutkimuksen julkaisi Evolution-lehti.