Lintujen on pitkään tiedetty suuntivan muuttomatkoillaan maan magneettikentän mukaan. Miten ja millä vehkeillä ne sen tekevät on ollut arvailujen varassa. Asia selvitettiin saksalaistutkimuksessa, jonka julkaisi Current Biology.

Kokeisiin valittiin öiseen aikaan muuttavia lehtokerttuja (Sylvia borin), joita seurattiin sekä normaaleissa että magneetittomissa oloissa ikkunattomassa tilassa. Magneettinen suunta-aisti näyttäisi sijaitsevan päässä, sillä muuttoaikeissa olevat linnut ryhtyvät ennen liikkeellelähtöään heiluttelemaan levottomasti päätään aivan kuin suuntaa etsien. Magneettikentässä ne löytävätkin oikean suunnan pian. Sammutetussa kentässä ne joutuvat kääntelemään päätään yhtenään. Päänliike saattaa olla keino aktivoida sisäinen kompassi. Tutkijat korostavat, että se on vain yksi apuväline. Linnut käyttävät suunnistukseen myös muita keinoja.