Auringon pinnalla kaartuvat kuumat kaasukaaret väräjävät tähdessämme riehuvissa myrskyissä kuin jättiläismäiset kitaran kielet.

SOHO- , Ulysses- ja Cluster –satelliitien havaitsema erittäin energeettinen värähtely tuli tutkijoille yllätyksenä. Värähtelyt näyttävät liittyvän erittäin kuumaan kaasuun, jota olisi helppo havaita tarkoitukseen suunnitelluilla laitteilla. “Emme kuitenkaan osanneet odottaa mitään näin ällistyttävää laitteita suunniteltaessa“, toteaa värähtelyä tutkiva Werner Curdt NASA:n verkkouutisessa.

Alustavien tulosten perusteella magneettikentän jännittämien kaasukaarien värähtely saattaa laukaista Auringon hurjimpia myrskyjä. Todennäköisesti Auringon atiivisuuteen liittyy muitakin huomaamatta jääneitä paikallisia ja lyhytkestoisia ilmiöitä, jotka ovat tärkeitä tähtemme käyttäytymisen ymmärtämiseksi.