Arecibon teleskooppi Puerto Ricossa havainnoi avaruudesta kantautuvia radioaaltoja. Kuva: H. Schweiker/WIYN ja NOAO/AURA/NSF

Yksi purkaus kestää vain sekunnin tuhannesosia. Ennen ne eivät ole toistuneet.

Tähtitietelijät ovat ensi kertaa havainneet arvoituksellisen nopean radioaaltopurkauksen useammin kuin kerran samasta suunnasta avaruutta. Sykäysten lähdettä ei tunneta, mutta sen uskotaan olevan kaukana oman galaksimme Linnunradan tuolla puolen.

Aiemmin nopeat radiopurkaukset eli FRB:t (fast radio bursts) ovat vaikuttaneet ainutkertaisilta tapauksilta. Siksi tutkijat ovat uskoneet niiden lähteeksi jotakin äkillistä tapahtumaa, jossa pulssin lähettäjä tuhoutuu. Ehdokkaita ovat supernovaräjähdykset ja neutronitähden romahtaminen mustaksi aukoksi.

Uudet, Naturessa julkaistut havainnot viittaavat siihen, että ainakin jotkin purkaukset syntyvät muulla tavoin.

Nopea radiopulssi kestää kestää vain muutaman sekunnin tuhannesosan. Ensi kertaa sellainen havaittiin kymmenkunta vuotta sitten, mutta koskaan niiden ei ole nähty toistuvan.

Nyt astronomit ovat löytäneet useita purkauksia, jotka tulevat todennäköisesti samasta lähteestä kuin vuonna 2012 havaittu purkaus. Kaikkiaan uusia purkauksia löytyi kymmenen.

Toistuvat purkaukset erosivat ainutkertaisista pulsseista kirkkaudeltaan ja spektriltään.

Purkausten täytyy tulla tutkijoiden mukaan hyvin erikoislaatuisesta kappaleesta. Tällainen voi olla nuori, pyörivä neutronitähti. Sellaisessa on kylliksi energiaa, jotta se voi lähettää matkaan äärimmäisen kirkkaita radiopurkauksia.

Havainnot tehtiin Puerto Ricossa sijaitsevalla Arecibon-radiokaukoputkella, joka on maailman suurin. Niistä kertoo McGill-yliopisto verkkosivullaan.