Taitelijan näkemys kaksoistähdestä.

Universumin etäisyydet tarkentuvat kaksoistähden avulla.

Kansainvälinen tähtitietelijäryhmä on onnistunut mittaamaan maailmankaikkeuden välimatkoja tarkemmin kuin koskaan ennen. Perinteinen menetelmä on mitata matka lähellä sijaitsevaan kappaleeseen ja käyttävää sitä niin sanottuna standardikynttilänä, jonka avulla määritetään edelleen etäisyyksiä kaukaisempiin kohteisiin. Tämä mittausketju on yhtä tarkka kuin sen heikoin lenkki. Jo lähimpiin galakseihimme kuuluvan Suuren Magellanin pilven etäisyys  Linnunradasta on ollut vaikea määrittää, ja Magellanin pilven tähtiä pitäisi kuitenkin käyttää standardikynttilöinä, kun mitataan matkaa etäisempiin galakseihin.

Nyt ryhmä tähtitieteilijöitä on onnistunut päättelemään tarkasti matkan Suureen Magellanin pilveen havainnoimalla pilven harvinaisia kaksoistähtiä. Kiertäessään toisiaan parin tähdet osuvat Maasta katsoen toistensa eteen. Silloin niiden yhteenlaskettu kirkkaus vähenee. Mitttaamalla huolellisesti kirkkauden muutosta on mahdollista laskea, mitkä ovat tähtiparin massat ja radat. Näistä tiedoista, tähtien kirkkaudesta ja väristä saadaan johdetuksi niiden tarkka etäisyys meistä. Tulokseksi laskelmasta tuli 163 000 valovuotta.

Tämän laskelman ansiosta saatiin heti mitatauksi tarkempi etäisyys myös useisiin kefeideihin eli sykkiviin tähtiin, joita käytetään standardikynttilöinä, kun mitataan matkaa kaukaisiin galakseihin ja määritetään universumin laajenemisnopeutta.

Tutkimusraportin julkaisi Nature.