Kuva: Nasa, Esa.

Andromedan galaksin keskeltä on löydetty nuorista ja kuumista tähdistä muodostuva kiekko. Kiekon tekee salaperäiseksi sen sijainti. Se on nimittäin niin lähellä Andromedan keskustassa olevaa jättiläismäistä mustaa aukoa, että aukon vetovoiman pitäisi kaiken järjen mukaan estää sitä muodostumasta.

Tutkijat ovat ihmetelleet jo vuosikymmeniä sinistä hohdeta, joka tulee naapurigalaksimme Andromedan keskeltä. Nyt Hubble-avaruuskaukoputki paljasti hehkun olevan peräisin kiekosta, joka koostuu kuumista sinisistä tähdistä. Tämä ei kuitenkaan hälventänyt hämmennystä, sillä Andromeden keskusmusta aukko, joka on 140 miljoonan Auringon massainen, hajottaisi kaasun ennen kuin siitä ehtisi luhistua tähtiä. ”Näiden tähtien näkeminen on kuin katselisi taikurin vetävän jäniksen hatusta: tiedät, että niin kävi, mutta et tiedä, miten temppu onnistui”, hämmästelee Todd Lauer, joka kuuluu löydön tehneeseen tutkimusryhmään, NASAn tiedotteessa.