Kantasolukokeessa nuorentuneet ihosolut tuottivat enemmän kollageenia. Kuva: Shutterstock

Ihosolu alkoi tuottaa nuoren solun kollageenia, kun se palautettiin kohti alkutilaansa.

53-vuotiaan naisen ihon soluja on nuorennettu laboratoriossa. Osa soluista saatiin vastaamaan noin 23-vuotiaan naisen ihosoluja.

Ihon nuorennus perustuu kantasoluilla kokeiltuihin uusiin tekniikoihin, raportoivat kokeet tehneet Cambridgen yliopistoon kuuluvan Babraham-insitituutin tutkijat.

Nuorennettuja soluja voitaisiin ensiksi käyttää ihosairauksien hoitoon.

Joskus uusilla soluilla voisi ehkä hoitaa ikääntyvien eri sairauksia. Niitä ovat esimerkiksi diabetes, sydänsairaudet ja hermoston häiriöt.

Ikuista nuoruutta tutkijat eivät kokeissa tavoittele.

Tutkija Diljeet Gill ja kollegat hydynsivät tekniikkaa, jolla tavallisia soluja voi palauttaa kantasoluiksi mutta säätivät sitä niin, että saattoivat nuorentaa sen avulla ikääntyneitä ihosoluja.

Nuorentuneet solut tuottivat enemmän iholle kiinteyttä antavaa kollageenia. Se on hyvin tyypillistä nuorille soluille.

Ihosoluissa kollageeni pitää solun kudokset kunnossa ja auttaa haavojen hoidossa, kertoo verkkosivu Science Alert.

Solun geeneistä voitiin vahvistaa, että ihosolujen ikää todella saatiin palautettua kolme vuosikymmentä taaksepäin.

Kun nuorennettuja soluja esimerkiksi asetettiin keinotekoiseen haavaan, ne paransivat haavaa nopeammin kuin vanhemmat solut.

Tärkeintä on varmistaa, että solujen muuttaminen on täysin turvallisia ennen kuin laboratoriosta siirrytään kokeisiin ihmisillä.

Gill uskoo, että tekniikka voi kuitenkin jonain päivänä ihosairauksien ja eri ihon vammojen, kuten palovammojen ja haavaumien hoidossa.

”Kysymys kuuluu nyt, toimiiko tekniikka myös muissa solutyypeissä, kuten vaikkapa muissa kudoksissa, kuten lihas-, maksa- ja verisoluissa”, Gill pohtii.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti eLife.