Naisen ja miehen pituusero ei haittaa kanssakäymistä. Kuva: Wikimedia Commons.

Suomalaistutkijat löysivät geenimekanismin, joka lyhentää ihmistä.

Sukupuolten välisiä eroavaisuuksia voi etsiä x-kromosomista, koska niitä on naisella kaksi ja miehellä vain yksi. Nyt suomalaistukijat kansainvälisine työtovereineen tekivätkin kromosomista miesten ja naisten pituuseroa selittävän löydön.

Tutkijat lukivat hyvin tarkasti läpi lähes 25 000 x-kromosomia, jotka olivat peräisin pääasiassa suomalaisilta koehenkilöiltä. Tavoitteena oli etsiä geenimuotoja, jotka osaltaan selittäisivät painoindeksin, pituuden, verenpaineen ja veren rasva-arvojen periytymistä sekä näihin liittyvien sukupuolierojen syitä.

Kromosomin kartoituksessa löytyi pituutta säätävä geenimuoto, joka vaikuttaa naisella enemmän kuin miehellä. Kyseinen geenimuoto vauhdittaa toisen, itm2a-nimisen geenin toimintaa. Mitä aktiivisemmin tämä geeni toimii, sitä lyhyemmäksi ihminen jää.

Normaalisti soluissa toimii mekanismi, joka hiljentää lähes kokonaan toisen naisen kahdesta x-kromosomista. Osoittautui kuitenkin, että pituuteen vaikuttava itm2a on yksi harvoista geeneistä, joita hiljentämismekanismi ei vaimenna. Koska geenin molemmat kopiot pysyvät aktiivisina, naisilla syntyy enemmän lyhyemmäksi jättävää geenituotetta.

Geenimuoto selittää yhdestä kahteen prosenttia naisten ja miesten välisestä pituuserosta. Vaikutus on pieni mutta merkitsevä.

Lyhyysgeenin lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin myös insuliinin paastoarvoon liittyvä muutos sekä toinenkin pituuteen vaikuttava geenimuoto. Näissä ei kuitenkaan havaittu sukupuolieroja.

Tutkimus julkaistiin Plos Genetics -tiedelehdessä, ja siitä kertoi myös Helsingin yliopiston tiedote.

Naisen kaksi x-kromosomia selittää pituuseroa mieheen