Autojen kolarinuket saavat oikeasuhtaisen naisen kehon. Astrid Linder johtaa Ruotsin tie- ja liikenneinstituuttia. Kuva: Ruotsin tie- ja liikennetutkimusinstituutti
Autojen kolarinuket saavat oikeasuhtaisen naisen kehon. Astrid Linder johtaa Ruotsin tie- ja liikenneinstituuttia. Kuva: Ruotsin tie- ja liikennetutkimusinstituutti

Ruotsissa kolarinukella on pian naisen pituus, paino, luusto, lantio ja joustava selkäranka.

Kolarinuken mallina on 1970-luvulta asti pidetty miehen vartaloa. Näin on, vaikka naiset loukkaantuvat kolareissa miehiä todennäköisemmin, todistavat tutkimukset.

Törmäysnuken avulla testataan, miten esimerkiksi turvavyöt ja -tyynyt voisivat säästää ihmishenkiä.

Uusiin automalleihin viritetään nukkejen avulla keinoja, joilla kyydissä istuvia suojattaisiin yhä paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Naiset ajavat liikenteessä noin puolta autoista. He kuitenkin kuolevat auto-onnettomuudessa 17 prosenttia todennäköisemmin kuin miehet. Nokkakolarissa he saavat vamman yli 70 prosenttia todennäköisemmin kuin miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Autoyhtiöt testaavat silti mallejaan kolaritesteissä nukeilla, joiden mitat on kopioitu tavalliselta 1970-luvun mieheltä.

Naista on toki mallinnettu kolarinukeilla. Kun liikenneturvallisuuden viranomaiset testaavat Yhdysvalloissa, miten naisen keho reagoi eri kolareissa, he käyttävät pientä versiota miesnukesta.

Tällä nukella on noin 12-vuotiaan vartalo. Hän on vain 149 senttimetriä pitkä ja painaa 48 kiloa.

Malli edustaa kokonsa puolesta kuitenkin vain viittä prosenttia kaikista naisista, ja se on tehty 1970-luvun puolivälin kehon mitoista.

Sen jälkeen esimerkiksi keskipituus on kasvanut.

Tavallisen miesnuken tärkeimmät mitat ovat yhä 78 kiloa ja 175 senttimetriä. Nekin perustuvat 1970-luvun malliin.

Uusi ruotsalaistutkijoiden kehittämä naisnukke on 162 senttimetrin pituinen, ja se painaa 62 kiloa. Se edustaa paljon kattavammin naispuolista väestöä.

Naiset ovat miehiä pienempiä ja kevyempiä. Heidän lihaksensa ja lantion muodot eroavat miesten kehosta.

Erot ovat niin isoja, että naisen keho reagoi kolarissa eri tavalla, kertoo liikenneturvallisuutta tutkiva Astrid Linder BBC:lle.

Linder on johtajana Ruotsin tie- ja liikenneinstituutissa Linköpingin kaupungissa.

”Naisilla on miehiin verrattuna myös eroja vartalon ja painopisteen muodossa sekä lantion ääriviivoissa”, Linder selittää.

Nukessa rintakehän muoto painottuu eri tavalla. Sen nivelissä on eri jäykkyys kuin miesnukessa.

Linder uskoo, että ruotsalaisten tutkimus voi auttaa valmistamaan sellaisia autoja, joissa on otettu huomioon keskeisiä eroja miesten ja naisten välillä.

”Eri istuimet esimerkiksi voivat esimerkiksi tarjota erilaista suojaa riippuen siitä, istuuko niissä mies vai nainen”, Linder kertoo.

Ruotsalaisten johtaman tutkimuksen kolarinukeista julkaisi tiedelehti Accident Analysis & Prevention.

SamBody
Seuraa 
Viestejä9792

NasseSetä kirjoitti:
Pitäis varmaan tehdä myös ylipainoisia nukkeja. Valtaosa ihmistä on bontsoja.

Itse asiassa tuohan on hieman plösö, BMI = 25.47:

Tavallisen miesnuken tärkeimmät mitat ovat yhä 78 kiloa ja 175 senttimetriä.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla