Allan Greenleaf. Kuva: Rochesterin yliopisto

Matemaatikot ovat laskeneet, miten rakennetaan näkymätön tunneli eli sähkömagneettinen madonreikä.

Matemaatikot ovat laskeneet, miten rakennetaan näkymätön tunneli. Sama tutkimusryhmä kehitteli teorian, jolle hiljan valmistettu näkymättömyysviitta perustuu. Näkymätön tunneli eli sähkömagneettinen madonreikä syntyy samalla periaatteella. Tunnelin suunnitelleeseen tutkimusryhmään kuuluu myös Teknillisen korkeakoulun matematiikan professori Matti Lassas.

Vaikka tunnelit ovat vielä pelkkää teoriaa, tutkijoilla on esittää niille jo monenlaista käyttöä. Tunneleita voisi hyödyntää esimerkiksi MRI –kuvauksella (Magnetic Resonance Imaging ) ohjatuissa endoskooppisissa leikkauksissa, joissa voimakas magneettikenttä häiritsee kirurgin työvälineitä ja päinvastoin. Niistä voisi periaatteessa rakentaa myös kolmiulotteisen television: tuhannet pikselit yksinkertaisesti riippuisivat ilmassa.

Millaisista tunneleista oikein on kyse? "Kuvittele kiepauttavasi Harry Potterin näkymättömyysviitta putken ympärille", kehottaa Allan Greenleaf Rochesterin yliopiston tiedotteessa. "Jos viitta on rakennettu laskujemme mukaan, voit vierittää putkeen pallon ja seurata, kuinka se katoaa näkyvistä, mutta ilmestyy uudelleen tunnelin toisesta päästä." Tällainen tunneli siis toimisi myös kirurgin työkalujen suojana tai television pikselinä.

Näkymättömyys perustuu uusiin metamateriaaleihin, joiden rakenne voidaan räätälöidä sellaiseksi, että materiaalin takana oleva säteily kiertää sen eteen. Näin aine katoaa näkyvistä.

Jo olemassa oleva "viitta" kätkee vain mikroaalloilta, mutta tunneli on suunniteltu piilottamaan kaikenpituisilta sähkömagneettisilta aalloilta. Siitä nimi sähkömagneettinen madonreikä. Tunnelilla ei siis ole mitään tekemistä kosmisen madonreiän kanssa.