Tuhansia kertoja hiusta ohuemmista nanoputkista rakennetut elektroniset kytkimet ovat Science -lehden mukaan kuluvan vuoden merkittävin läpimurto tieteessä. Nämä keveät ja kestävät sähköpiirit pystyvät suorittamaan yksinkertaisia tietojenkäsittelytehtäviä. Se on ensi askel kohti kääpiömittakaavan tietokoneita, jotka voivat vaikkapa leijua tuulen mukana tai uida verisuonten sisällä, lehden pääkirjoituksessa povataan. Metrin miljardisosilla operoiva nanotekniikka auttaa valmistamaan ja hyödyntämään erittäin pieniä rakenteita, sähköä johtavia komponentteja ja työkaluja.

Vuoden tiedesaavutusten kakkonen on ribonukleiinihappo, RNA, jonka tutkimus on paljastanut uutta geenien toiminnasta. Top ten –listalta löytyvät myös mm. uudet suprajohteet, ihmisen genomin läpilukeminen ja luonnon arvoituksellisimpia olioiden, neutriinojen arvoituksen ratkominen.