Kuva: Corbis RF
Kuva: Corbis RF

Tulevaisuuden vetyautoon ei ehkä tankatakaan nestemäistä vetyä. Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat näet keksineet, miten kiinteästä aineesta saa sata kertaa entistä nopeammin vetyä.

Tulevaisuuden vetyautoon ei ehkä tankatakaan nestemäistä vetyä. Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat näet keksineet, miten kiinteästä aineesta saa sata kertaa entistä nopeammin vetyä. Oivallus voi olla ensimmäinen askel kohti vetyautojen massamarkkinoita, sillä kiinteällä polttoaineella on monta etua nestemäiseen verrattuna.

Vedyllä kulkeva auto perustuu polttokennoihin, joissa vety ja ilman happi pakotetaan yhtymään. Vetyautosta haaveillaan, sillä se on käytännöllisesti katsoen saasteeton. Ongelmana on vedyn tuottaminen ja sen säilöminen. Vetyauton energianlähde ei saa olla tavallisen auton tankkia painavampi. Silti sillä on pystyttävä ajamaan noin 500 kilometriä yhdellä kertaa. Eräs mahdollisuus on käyttää kiinteää ainetta, jossa on vetyä ja joka vapauttaa sitä tarvittaessa.

Pacific Northwest National -laboratorion tutkija Tom Autrey kertoo laitoksensa tiedotteessa, että esimerkiksi ammoniakki-boraanin (H3NBH3) tiedetään luovuttavan vetyä alle 80 asteen lämpötilassa, mutta luovutus käy hitaasti. H3NBH3 on houkutteleva polttoaine, sillä sen painosta 20 prosenttia on vetyä ja siinä on noin kaksi kertaa enemmän energiaa litrassa kuin nestemäisessä vedyssä.

Autrey ja Anna Gutowska käyttivät kvartsia runkona, jonka 6,5 nanometrin huokosiin he liuottivat H3NBH3:n. Kun liuotin oli haihtunut, jäljelle jäi nanokokoisia (metrin miljardisosan kokoisia) H3NBH3-hippusia, jotka luovuttavat vetyä sata kertaa entistä nopeammin. Kaiken lisäksi entistä matalammassa lämpötilassa. Tämäkin on tärkeätä, sillä ”polttoaineen” lämmitykseen ei haluta käyttää energiaa.