Hiilinanoputkia. Kuva: <span class="photographer"><A HREF=http://commons.wikimedia.org/wiki/Etusivu>Wikimedia Commons</A>.</span>
Hiilinanoputkia. Kuva: Wikimedia Commons.

Hiilinanoputkilla voi valvoa kemoterapiaa ja tunnistaa myrkkyjä molekyylin tarkkuudella.

Tutkijat Massachusettesin teknillisessä korkeakoulussa ovat kehittäneet koettimia, tunnistavat syöpälääkkeitä ja muita dna:ta vaurioittavia aineita elävien solujen sisällä.

Koettimet ovat dna:han käärittyjä hiilinanoputkia. Ne osaavat tunnistaa esimerkiksi solunsalpaajalääkkeitä kuten sisplatiinin, erilaisia ympäristömyrkkyjä sekä dna:ta vaurioittavia vapaita radikaaleja.

Tällaisia koettimia voidaan käyttää solusalpaajahoidossa valvomaan, että lääkkeet hyökkäävät tehokkaasti kasvaimiin. Monet solunsalpaajat vahingoittavat dna:ta hyvin tehokkaasti, joten on tärkeää varmistaa, että ne tavoittavat tarkoitetut kohdesolunsa.

Uusi teknologia hyödyntää hiilinanoputkien lähellä infrapunavalon aalloonpituuksissa fluerosoivaa ominaisuutta.

Nanoputken päällysteenä oleva dna sitoutuu dna:ta vaurioittaviin aineisiin solussa. Tämä vuorovaikutus muuttaa voimakkuutta ja aallonpituutta, jolla nanoputki fluerosoi valoa. Kukin aine jättää oman tunnusomaisen jälkensä.

Tutkimuksen raportoi Nature Nanotechnology.