Uusi optinen menetelmä näkee ensi kertaa suoraan nanomaailmaan.

Tavallisella mikroskoopilla voi nähdä tarkasti yhden mikrometrin kokoisia kohteita. Uutta optista menetelmää voidaankin nimittää nanoskoopiksi – se tuo ensimmäistä kertaa silmin nähtäviksi nanometrien kokoluokan kohteet.

Manchesterin yliopiston tutkijat keksivät liittää optiseen mikroskooppiin läpinäkyvän mikropallon, joka toimii eräänlaisena superlinssinä. Mikropallo on pallonmuotoinen hiukkanen, jonka läpimitta on noin yksi mikrometri. Niitä on kaupallisesti saatavilla.

Menetelmä toi näkyviin jopa 50 nanometrin kokoisia kohteita normaalissa valaistuksessa, näkyvän valon aallonpituuksilla. Tutkijat uskovat pystyvänsä parantamaan tarkkuutta edelleen, sillä teoriassa kohteen pienuudelle ei menetelmässä ole alarajaa.

Menetelmällä voi ensimmäistä kertaa nähdä visuaalisesti ihmisen solujen sisälle, tarkastella eläviä viruksia tai dna:ta. Tutkijat uskovat, että elävien virusten ja solun sisäpuolen näkeminen suoraan ja reaaliajassa voi mullistaa tavat, joilla soluja tutkitaan ja antaa merkittävästi lisää ymmärrystä viruksista ja niiden alkuperästä.

Elekronimikroskoopillakin, jonka toiminta ei perustu valoon vaan elekronisuihkuun, voidaan havainnoida soluja vain ulkopinnalta. Fluoresenssimikroskoopilla sen sijaan solun sisälle voi "nähdä", mutta siinä käytetään ultraviolettivaloa ja kohde joudutaan värjäämään fluoresoivalla aineella.