Astronautit Scott Tingle (lvas.) ja Norishige Kanai katsovat, kun rahtialus SpaceX Dragon lähestyy Iss-avaruusasemaa maanantaina. Tällä kertaa mukana oli myös spermaa. Kuva: Nasa

Tarkoitus on tutkia, miten siittiöt toimivat painottomuudessa.

Miehen spermaa on viety maanantaina ensi kertaa ISS-avaruusasemalle. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa lähetti lastin perille huoltolennolla.

Huoltokapselissa oli säiliöihin pakattuna ihmisen ja sonnin jäädytettyä spermaa. Astro- ja kosmonautit sulattavat sperman asemalla. Sitten he tutkivat, kuinka painoton tila vaikuttaa siittiöiden liikkuvuuteen ja niiden kykyyn tunkeutua munasoluun.

”Aiemmat kokeet merisiilin ja sonnin siittiöillä viittaavat siihen, että mikropainovoima saa siittiöt liikkumaan nopeammin”, sanoo tutkija Fathi Karouia Nasan Amesin tutkimuskeskuksesta verkkopalvelu c/netille.

Toisaalta hedelmöitys on toteutunut avaruudessa hitaasti tai ei lainkaan, kertoo verkkopalvelu LiveScience.

Sonnin siittiöt ovat Nasan mukaan maassa vakaampia kuin ihmisten. Niitä vertaamalla tutkijat ja astronautit voivat paremmin selvittää, mikä on painovoiman vaikutus spermaan.

Kokeet auttavat ennakoimaan, voiko hedelmättömyys olla riski pitkillä avaruuslennoilla.

Avaruusaseman miehistöltäkin olisi saanut spermaa. Näin olisi säästetty rahtikuluissa. Verkkosivu Livescience pohtii, olisiko tällä tapaa kerätty sperman määrä riittänyt kokeisiin.

Avaruudessa käyneet siittiöt palautetaan Kansasin yliopistoon jatkokokeisiin. Tutkijat selvittävät, miten käynti avaruudessa muuttaa sperman käyttäytymistä.

”Emme vielä tiedä, kuinka pitkä avaruuslento vaikuttaa ihmisen lisääntymisterveyteen”, sanoo Nasan edustaja. ”Tämä tutkimus on ensiaskel ymmärtää, mikä mikrogravitaation vaikutus on.”

Yleisesti kysellään, milloin seksiä kokeillaan avaruudessa. Pitkään on huhuttu, että seksiä olisi jo kokeiltu, mutta Nasa ei ole vahvistanut huhuja.