Ingenuityn Marsin pinnalla kuvasi Perseverance-mönkijä. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Ingenuityn Marsin pinnalla kuvasi Perseverance-mönkijä. Kuva: Nasa

Neitsytlento vieraalla taivaankappaleella onnistui. Lento kesti vain vajaat 40 sekuntia, mutta jää ilmailun historiaan.

Pieni pyrähdys kopterille, mutta iso merkkipaalu ilmailulle.

Näin voisi luonnehtia minikopteri Ingenuityn ensilentoa Marsissa. Se toteutui tänään maanantaina puolenpäivän jälkeen Suomen aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Polvenkorkuinen ja kevyt kopteri nousi ja laskeutui ehjänä ohuille, hiilikuituisille jaloilleen. Näin moottoroitu ilma-alus lensi ensi kertaa hallitusti toisen taivaankappaleen pinnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kopteri leijui vajaat 40 sekuntia Marsin ohuessa kaasukehässä. Se kohosi samalla noin kolmen metrin korkeuteen Jezeron kraatterissa, kääntyili hieman ja palasi lähtöpaikalleen.

Nasa julkaisi päivällä jo ensimmäisiä kuviakin. Ne otti kamera, joka kuvasi nousua kopterista suoraan alaspäin.

Ingenuity-kopterin varjo Marsin pinnalla.

Lennon toteuttajat iloitsivat Kaliforniassa. Kopteriin etukäteen ohjelmoitu lento sujui kuten piti. Marsin tuuletkaan eivät häirinneet. Niitä oli mitattu ennalta.

Kopteria ei voida etäohjata hurjan välimatkan takia. Mars on nyt yli 287 miljoonan kilometrin päässä Maasta.

Lennonjohto sai tiedon onnistuneesta lennosta mönkijä Perseverancen välittämien tietojen mukaan iltapäivällä noin kello 13.50 Suomen aikaa.

”Tarkistamme ensiksi, että saimme Marsista dataa. Helikopterin korkeusmittari esimerkiksi todistaa, että Ingenuity on noussut, lentänyt ja laskeutunut”, kirjoitti etukäteen helikopterin ensilennosta blogissaan Mimi Aung Nasan sivuilla. Hän kuuluu lennonjohtoon.

Perseverance-mönkijä sai kuvattua lentoa videolle. Se näkyy lyhyesti tässä videossa lennonjohdosta, joka seuraa videota tasan kohdasta 3.00 eteenpäin. Mönkijä kuvasi videon zoomaamalla kopteria hieman yli 64 metrin päästä.

Neitsytlento viivästyi runsaan viikon. Toissa perjantaina helikopterin roottorit eivät pyörineet täysin annettujen käskyjen mukaan.

Syy oli se, että lentoa ohjaava tietokone ei siirtynyt harjoituksessa esilentotilasta lentotilaan. Viikon aikana Ingenuity sai ohjelmaansa korjauksia Kalifornian lennonjohdolta.

Roottoreita kokeiltiin täydellä teholla viime perjantaina 16. huhtikuuta.

Lennonjohto kutsui lentoa ”Wrightin veljesten hetkeksi”. Muistamme historiankirjoista, että yhdysvaltalaiset Wrightin veljekset, Orville ja Wilbur, ovat ilmailun pioneereja.

He saivat ensi kertaa ilmaa raskaamman, moottoroidun aluksen irti maasta Pohjois-Carolinan rannikolla Yhdysvalloissa 17. joulukuuta 1903. Kaksitasoinen Wright Flyer lensi Kill Devil Hillin rantahietikoilla, pääkaupunki Washington D.C:stä yli 300 kilometriä etelään.

Myös silloin ensilento oli lyhyt ja kone pysyi matalalla. Se kesti vain 12 sekuntia. Flyer eteni hietikon yllä 36 metriä.

Mutta tuosta pienestä pyrähdyksestä alkoi lentokoneiden ja ilmailun huikea, lähes 120-vuotias tarina. Wrightien lennon kunniaksi minikopterin kyydissä lensi pieni kangaspala, joka oli aikoinaan leikattu Flyerin siivestä.

Minikopteri saapui Marsiin 18. helmikuuta Nasan mönkijän Perseverancen kyydissä. Mönkijä laskeutui tarkan suunnitelman mukaan Jezeron kraatteriin.

Lentoa Marsissa helpottaa hieman sen, että Marsin painovoima on vain 38 prosenttia Maan painovoimasta. Lisäksi Ingenuity tehtiin hyvin kevyeksi. Marsissa se painoi alle 0,7 kiloa.

Minikopterin 1,2 metriä pitkät siivet takaavat nosteen. Kaksi roottoria pyörittivät neljää siipeä vinhasti, pareittain eri suuntiin.

Lentolaiteen on vaikeaa saada nostetta siivilleen tuollaisessa ohuessa ilmanalassa. Sen tietävät lentäjät myös Maan päällä.

Helikopterilla ei voi helposti lentää paljoa yli 6 000 metrin korkeudessa. Tai sitten kopterin roottorien on pyörittävä tosi vinhasti.

Parhaimmillaan roottorit pyörivät 2 537 kierrosta minuutissa, kertoo Nasa. Vertailuna kerrottakoon, että Maan päällä helikopterien isot roottorit pyörittävät siipiä yleensä 450–500 kierrosta minuutissa.

Tieteellistä merkitystä ei tällä lennolla ole, eikä muillakaan. Ne ovat enemmän osoitus siitä, että oikean tekniikan avulla ilma-alus voi lentää vieraan planeetan ohuessa ilmatilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla