Sadoista tutkijoista koottu ryhmä on tuottanut alustavan version naudan (Bos taurus) perimästä. Se ei eroa kooltaan kädellisten genomeista. Siinä on emäspareja noin 3 miljardia, saman verran kuin ihmisellä. Tulosta onkin tarkoitus verrata ihmiseen geenikarttaan.

Mallieläimenä toimi pihveistään tunnettu Hereford-rotu. Valmista genomia päästäneen tiirailemaan vuoden 2005 alkupuoliskolla.

Raakavedos syntyi alle vuodessa, koska genomin luennassa käytettiin massiivista laskentavoimaa vaativaa ”haulikkotekniikkaa”. Siinä koko perimä pilkotaan satunnaisesti tuhansista emäspareista koostuviin jaksoihin. Palapelin osat luetaan läpi ja sijoitetaan vasta lopuksi oikeaan järjestykseen. Tekniikka on sama, jolla Craig Venter luki läpi ihmisen genomin. Jo yli 200:n eliön genomi on kahlattu läpi vähintään alustavasti. Enemmistö luetuista genomeista kuuluu erilaisille bakteereille.