Kauriin kylkiluista valmistetuilla kaapimilla nahan sai notkeammaksi, kiiltävämmäksi ja tiiviimmäksi. Joustava luu ei repinyt nahkaa. Muinaisluista löytyi myös kappaleita, jotka lienevät lohjenneet pikkukuvan esittämällä tavalla.

Euroopan vanhimmat hiotut luukaapimet löytyivät heiltä.

Neandertalinihmisiltä tähän mennessä löydetyt luutyökalut on valmistettu iskemällä kuten kivityökalut, ja on luultu, että hiotut luutyökalut ilmaantuivat Eurooppaan vasta nykyihmisten myötä noin 40 000 vuotta sitten. Nyt kahdelta neandertalien asuinpaikalta Lounais-Ranskasta kuitenkin löytyi yhteensä neljä hiomalla valmistettua luista kaavinta ajalta ennen nykyihmisten tuloa. Radiohiiliajoituksen mukaan kaapimista vanhin voi olla yli 50 000 vuoden ikäinen. Kansainvälisen tutkijaryhmän raportin julkaisi Pnas-lehti.

Arkeologi Marie Soressi Leidenin yliopistosta Alankomaista ja hänen kollegansa päättelevät luussa näkyvistä mikroskooppisista kulumisjäljistä, että työkaluja on käytetty nahkojen notkistamiseen ja kiillottamiseen. Aiemmin vastaavia luusta valmistettuja erikoistyökaluja on löydetty vain nykyihmisten asuinpaikoilta ensin Afrikasta ja myöhemmin Euroopasta.

Tutkijat korostavat, että löydön voi tulkita ainakin kolmella eri tavalla. Ehkä neandertalinihmiset saivat nykyihmisiltä vaikutteita varhemmin kuin on arveltu. Ehkä kumpikin ryhmä keksi luutekniikkansa omin päin. Tai ehkä neandertalit kehittivätkin taidon ensimmäisinä ja opettivat sen meille.