Nykyihmisessä on jopa neljä prosenttia neandertalien geenejä. Kuva: Michael Smeltzer, Vanderbilt University

Suuri perimän kartoitus osoitti, että neandertalinihmiseltä saadut geenit vaikuttavat 12 eri sairauden riskiin ihmisellä.

Masentumistaipumus, sydänkohtauksen riski ja jopa alttius jäädä nikotiiniin koukkuun ovat osittain kiinni neandertalinihmisiltä saaduista geeneistä. Suuri neandertalien ja nykyihmisen perimän vertailu osoitti, että sukulaislajilta perityt geenit säätävät ihmisten riskiä kaikkiaan 12:ssa sairaudessa tai terveyteen vaikuttavassa ominaisuudessa.

Jo vuonna 2010 tutkijat osoittivat, että euraasialaisilla on puolestatoista neljään prosenttia neandertalien geenejä. Nämä ovat peräisin 50 000 vuoden takaa, jolloin neandertalit ja Afrikasta lähteneet nykyihmiset lisääntyivät keskenään.

Uudessa Sciencen julkaisemassa kartoituksessa tutkijat haravoivat 28 000 euraasialaisten perimästä neandertaleilta saatuja geenejä. Käytössä oli myös ihmisten terveystiedot. Niinpä tutkijat pystyivät arvioimaan, miten neandertaligeenit osallistuvat altistumiseen eri sairauksille.

Jotkin havainnot vahvistivat aikaisempia olettamuksia. Neandertalien geenit vaikuttavat esimerkiksi keratinosyytteihin eli ihon sarveissoluihin, jotka suojaavat ihoa ultraviolettivalolta ja taudinaiheuttajilta. Uusi geenivertailu osoitti näiden geenien yhteyden keratoosi-ihosairauden riskiin.

Ennen tuntemattomia yhteyksiäkin löytyi. Näihin kuului havainto, että tietty neandertaleilta peritty geeni vaikuttaa siihen, miten herkästi ihminen tulee riippuvaiseksi nikotiiniista. Jotkin geenimuodot puolestaan lisäsivät masentumisen riskiä, kun toiset vähensivät sitä.

Neandertalit olivat ihmisen kohdatessaan eläneet Afrikan ulkopuolella niin kauan, että heidän elimistönsä oli sopeutunut näihin oloihin. Siten neandertaligeenien uskotaan aluksi auttaneen ihmisten selviytymistä, kun he levittäytyivät uusille alueille, missä taudinaiheuttajat ja valon määrä olivat erilaiset kuin alkuperäisellä kotimantereella Afrikassa. Nykyoloissa monet näistä geeneistä ovat kuitenkin haitaksi.

Esimerkiksi yksi sukulaislajilta napattu geenimuunnos edistää veren hyytymistä. Siitä on voinut olla hyötyä, kun haavat ovat umpeutuneet paremmin ja taudinaiheuttajien pääsy elimistöön on estynyt. Nykyoloissa herkempi hyytyminen lisää aivohalvauksen, keuhkoveritulpan ja raskauden aikaisten komplikaatioiden riskiä.

Gemini

Elikkä tuon tutkimuksen mukaan olen 4 % neandertalilainen.

Brainwashed: "Olen haukkunut hihhulointia kaikissa muodoissaan niin rankasti koko aikuisikäni, että olisi jeesustelua puoleltani esittää mitään muuta."