Ei-afrikkalaisten ihossa on ripaus neandertalia. Kuva: Wikimedia Commons

Perintöaines säätää ihon ja karvoituksen ominaisuuksia.

Afrikasta muualle maailmaan levittäytynyt nykyihminen risteytyi neandertalinihmisen kanssa, mikä jätti jälkensä ei-afrikkalaisten ihmisten perintötekijöihin. Neandertaleilta saatu dna ei kahden tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkaan jakaudu tasaisesti pitkin nykyihmisen perimää, vaan sitä on kertynyt tiettyihin kohtiin enemmän kuin toisiin ja joistain kohdista geenilainat ovat kehityksen myötä karsiutuneet pois.

Nykyään elävien ihmisten perimän analyysi osoitti, että neandertalien geenejä sijaitsee erityisen tiuhaan niillä perimän alueilla, jotka säätävät ihon ja karvoituksen piirteitä. Nämä geenit ovat saattaneet parantaa ihmisen selviytymistä pohjoisilla elinalueilla, jolloin evoluutio on suosinut niiden säilymistä. Lisäksi neandertaleilta juontaa geenimuotoja, jotka lisäävät riskiä sairastua tiettyihin tauteihin, kuten Crohnin tautiin ja lupustautiin.

Joillakin perimän alueilla neandertalien vaikutusta ei ole juurikaan näkyvissä. Näihin kuuluvat alueet, joissa sijaitsee kiveksissä toimivia geenejä. Myös X-kromosomissa esiintyy vain vähän neandertaleilta saatua perintöainesta. Kadonneet geenit ovat ilmeisesti heikentäneet nykyihmismiesten lisääntymistä, minkä vuoksi ne ovat karsiutuneet pois evoluutiossa.

Yksittäisellä nykyään elävällä ihmisellä on vain vähän neandertaleilta saatua dna:ta. Kuitenkin viidennes koko neandertalinihmisen genomista on säilynyt ihmiskunnassa, arvioivat tutkijat.

Tutkimukset julkaistiin Naturessa ja Sciencessa.