Viidennes hävinneen sukulaislajin geeneistä on tallella nykyihmisissä.

Neandertalinihmisen perimästä jopa 20 prosenttia jatkaa elämäänsä nykyihmisten genomissa. Ihmiskunta on saanut edesmenneiltä serkuiltaan ainakin vastustuskykyyn, rasvakudokseen, hapenottoon, hiuksiin ja ihoon vaikuttavia geenejä, joista osa on auttanut meitä maailman valloittamisessa.

Neandertalien ja denisovanihmisten geenejä löytyy eläviltä ihmiltä kaikkialla muualla paitsi Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Yksittäisen henkilön perimässä neandertalperimän osuus on vain parin prosentin luokkaa, mutta sen sisältö vaihtelee.  Esimerkiksi kiinalaisten ja uusiguinealaisten perimästä noin kaksi prosenttia on peräisin neandertalilaisilta, ja kumpikin kansa on perinyt heiltä eri geenejä.

Valtaosa tutkijoista pitää niitä todisteena ihmislajien risteytymisestä. Geenit ovat voineet tulla perimäämme useana annoksena vuosituhansien mittaan, mutta yksikin lajienvälinen lemmenhetki on saattanut riittää.

Jos olet tilaaja, lue koko juttu alla olevasta linkistä.

jesper
Liittynyt4.3.2009

Neandertalien perimä elää meissä

Hannu Pietiäinen 10.09.2014 klo 13:06 Artikkeli sinänsä on oikein kiinnostava, mutta kammottavat kuvat pilaavat sen. Kenen tyylitaju on pettänyt pahan kerran? Kyllä tiede-lehdessäkin saa vähän huumoria olla. Mielestäni kuvat olivat ihan hauskoja.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe