Rekonstruktio neandertalilaislapsesta Gibraltarilta. Kuva: Kuva: <A HREF=http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page>Wikimedia Commons</A>
Rekonstruktio neandertalilaislapsesta Gibraltarilta. Kuva: Kuva: Wikimedia Commons

Nykyihmisen varhaiset kivityökalut eivät olleet sen tehokkaampia kuin neandertalilaisten vastaavat.

Neandertalilaiset (Homo neanderthalensis) tuskin kuolivat sukupuuttoon ainakaan tyhmyyttään. Yhdysvaltalaiset ja brittiläiset tutkijat osoittivat, että oman lajimme varhaiset kivikautiset työkalut eivät olleet sen parempia kuin neandertalilaisten välineet.

Journal of Human Evolution -lehdessä julkaistu tutkimus lyttää yli 60 vuotta oppikirjoissa hellityn arkeologien uskomuksen.

Arkeologit usein käyttävät kiviterien kehitystä ja niiden oletettua tehokkuutta todisteena ihmisen älykkyydestä. Oletuksen testaamiseksi tutkijat loivat uudelleen isoja kivityökaluja, joita sekä neandertalilaiset että ihmiset käyttivät. He valmistivat myös kapeampia teriä, joita ihmiset myöhemmin oppivat käyttämään.

Ihmiset käyttivät kehittyneitä teriä lähdettyään Afrikasta Eurooppaan noin 40 000 vuotta sitten. Tämän on uskottu tarjonneen teknologiaedun, jonka avulla nykyihminen voitti kilpailun elintilasta neandertalilaisten kanssa.

Tutkijat vertailivat muun muassa terien tehoa materiaalien työstämisessä sekä niiden kestävyyttä pitkällä aikavälillä. He eivät kuitenkaan löytäneet mitään tehokkuuseroa nykyihmisten ja neandertalilaisten käyttämien kivitekniikoiden välillä. Joissakin suhteissa neandertalilaisten työkalut olivat jopa parempia kuin Homo sapiensin terät.

Tutkijat päättelivät, että nykyihmiset alkoivat käyttää hienomman näköisiä, muttei välttämättä tehokkaampia teriä lähinnä kulttuurisista tai symbolisista syistä.