Osalla neandertalilaisista oli geenijakso, joka saattoi tuottaa nykypunatukkaisten kaltaisen pigmentin. Kuva: Michael Hofreiter and Kurt Fiusterweier/MPG EVA

Osalla neandertalilaisista saattoi olla vaalea iho ja punaiset hiukset.

Joidenkin neandertalilaisten pigmentti on voinut tuottaa samanvärisen ihon ja hiukset kuin nykypunatukillakin.

Asia paljastui, kun Carles Laueza-Fox Barcelonan yliopistosta analysoi eurooppalaiskollegoineen Espanjasta ja Italiasta peräisin olevien neandertalilaisnäytteiden dna:ta. He tarkastelivat erityisesti MC1R-geenin jaksoa, joka koodaa melaniinin tuotantoon kietoutuvaa proteiinia. Eurooppalaisjuurisilla nykyihmisillä tämä jakso saa aikaan punaiset hiukset ja kalvakan ihon.

Tutkijat havaitsivat, että neanderilaisilla oli tästä geenijaksosta ennen tuntematon muoto. Kun he tutkivat proteiinin vaikutusta soluviljelmissä, ilmeni, että neandertalilaisversio vaikutti melatoniinin tuotantoon samoin kuin nykyisetkin.

Tutkijat painottavat, että vaikka geenimuodot näyttävät vaikuttavan pigmenttiin samoin, ne ovat erilaiset ja todennäköisesti syntyneet itsenäisesti.

Tulokset julkaisee Science-lehti tänään.