Simulointi osoitti, että neandertalilaissynnytys oli yhtä vaikea kuin nykyihmisen. Kuva:  M. Ponce de León and C. Zollikofer, University of Zurich.
Simulointi osoitti, että neandertalilaissynnytys oli yhtä vaikea kuin nykyihmisen. Kuva: M. Ponce de León and C. Zollikofer, University of Zurich.

Sveitsiläistutkijoiden mukaan neandertalilaislasten aivot kasvoivat jopa nopeammin kuin nykypilttien.

Neandertalilaisäiti ei päässyt synnytyksestä sen helpommalla kuin nykynainen, sillä kummankin lajin sikiöiden aivot vaativat yhtä paljon tilaa. Syntymän jälkeen neandertalilaislapsen aivot kehittyivät jopa nopeammin kuin Homo Sapiensin.

Tähän tulokseen tulivat Marcia Ponce de León and Christoph Zollikofer Zurichin yliopistosta analysoituaan Mezmaiskayan luolasta Venäjältä löytyneen neandertalilaisvauvan jäännöksiä. 40 000 vuotta sitten kuollut vauva on toistaiseksi ainoa tunnettu vastasyntyneen neandertalilaisen fossiili.

Ponce de León and Zollikofer rekonstruoivat lapsen luurangon tietokoneella 141 osasta. He havaitsivat, että sen aivot olivat täsmälleen saman kokoiset kuin nykyvastasyntyneen eli tilavuudeltaan noin 400 kuutiosenttiä. Neandertalilaispiltti oli kuitenkin nykyvauvaa huomattavasti rotevampi.

Tutkijat mallinsivat myös israelista löytyneen naispuolisen neandertalilaisen lantion. Ilmeni, että synnytyskanava oli leveämpi kuin Homo sapiens-naisella, mutta neandertalilaisvauvan pää oli jyhkeämmän profiilin takia vastaavasti isompi kuin nykyvauvan. Simuloinnin perusteella neandertalilaissynnytys oli siis yhtä työläs kuin meidänkin lajillamme.

"Neandertalilaisetkin maksoivat isojen aivojen evolutiivista hintaa synnytystuskina", Zollikofer sanoi.

Tutkijat analysoivat myös muita alle nelivuotiaiden neandertalilaisten fossiileja. Ilmeni, että heidän aivonsa kasvoivat jopa nykylapsia nopeammin, mikä vaati runsaasti energiaa. Aivojen kypsyys kuitenkin saavutettiin kummassakin lajissa samoihin aikoihin.

"Mitä tulee synnytykseen, aivojenkehitykseen ja elämänkulkuun, olemme hämmästyttävän samanlaisia", Ponce de León kiteyttää.

Tutkimuksen julkaisi PNAS tänään.