Neandertaleilta saadut geenit vaikuttavat meissä yhä. Kuva: Max Planck -instituutti

Kolme uutta tutkimusta osoittavat, että eurooppalaisten perimässä on jopa kolme prosenttia neandertalilaista.

Euroopassa ja Aasiassa eläneitä neandertalinihmisiä pidettiin pitkään typerinä nuijamiehinä, jotka katosivat maan päältä lähinnä idioottimaisuuttaan, kun nokkelat nykyihmiset marssivat Afrikasta Eurooppaan ja veivät tyhmemmältä sisarlajiltaan elintilan.

Uudet tutkimukset ovat kääntäneet tämän käsityksen täysin päälaelleen. Neandertalilaiset olivat huomattavan samanlaisia kuin mekin: he asuivat majoissa, söivät monipuolista ravintoa, hautasivat vainajiaan ja valmistivat työkaluja.

Ja muinaiset nykyihmiset iskivät heihin silmänsä ja he myös meihin: siitä todistaa meidän dna:mme. Eurooppaan siirtyneet ihmiset alkoivat paritella neandertalilaisten kanssa kenties jo 200 000 vuotta sitten.

Tästä liitosta periytyi meille monta kenties aikanaan hyödyllistä, mutta nykyään lähinnä haitallista geeniä: muun muassa suurempi riski ylipainoon, kohonneeseen verenpaineeseen, sisäelinrasvan kertymiseen ja mielenkiintoisesti myös riski jäädä koukkuun tupakkaan.

Neljä tuoretta tutkimusta valottaa yhä tarkemmin, miten neandertalilaisten perintö vaikuttaa meihin.

On arveltu, että eurooppalaisissa ihmisissä olisi neandertalinihmisen perimää 1,5–2,1 prosenttia. Nyt näyttää siltä, että meissä virtaa luultuakin enemmän neandertalilaisen verta, jopa 1,8–2,6 prosenttia.

American Journal of Human Geneticsissä julkaistu tutkimus paljastaa, että taipumus ruskettua helpommin periytyy luultavasti neandertalinihmiseltä. Tutkijat seuloivat 112 000 britin perimästä neandertalilaisilta peräisin olevia alleeleita.

Neandertalin perimä vaikuttaa muutenkin ihon ja hiusten väriin - joskin molempiin suuntiin. Sekä siis tummat että vaaleat hipiät ja hiukset voivat olla yhteydessä neandertalinihmisiin.

Aiemmin on ajateltu, että ainakin vaalea iho on perua neandertalilaisilta. Löydös osoittaa, että neandertalilaisten ihon ja hiusten väri vaihteli kuten meilläkin.

Neandertalilaisen perimällä saattaa olla vaikutusta vuorokausirytmiinkin. Tutkijoiden mukaan tämä käy järkeen, sillä nykyihmisten saapuessa Eurooppaan neandertalilaiset olivat eläneet täällä jo pitkään ja siis sopeutuneet vähempään ultraviolettisäteilyyn kuin me Afrikasta vaeltaneet.

Tässä tutkimuksessa löydetyt vaikutukset ihoon, hiuksiin ja vuorokausirytmiin liittyvät kaikki tavalla tai toisella auringonvaloon.

Toisessa, Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tunnistettiin useita geenivariantteja, jotka puolestaan liittyvät ldl-kolesterolin määrään veressä, syömishäiriöihin, sisäelinrasvan kertymiseen ja skitsofreniariskiin.

Tutkijat saivat analysoitua 52 000 vuotta sitten eläneen neandertalilaisnaisen perimän. Naisen jäänteet löytyivät luolasta Kroatiassa. Perimäkartoitus viittaa siihen, että nykyihmisten geenejä alkoi virrata neandertalilaisten populaatioihin 130 000– 145 000 vuotta sitten.

Monet neandertalilaisilta perityt muutokset ovat voineet olla muinoin hyödyllisiä, mutta nykyään lähinnä haitaksi.

Yksi tällainen on kohonnut veritulppariski. Muinoin tehokkaampi veren hyytyminen on tarkoittanut, että haavat paranevat nopeammin. Nykymaailmassa ominaisuus voi kuitenkin johtaa aivohalvauksiin ja komplikaatioihin raskausaikana.

Mutta miten ihmeessä neandertalilaisten perimä voisi vaikuttaa nykyihmisen riskiin jäädä helpommin koukkuun tupakkaan?

Vanderbiltin yliopiston evoluutiogenetiikan professori John Anthony Capra pohti asiaa hiljattain The New York Times -lehden haastattelussa.

Capra uskoo sen johtuvan siitä, että neandertalilaiselta periytynyt dna-pätkä sijaitsee perimässämme sellaisen geenin vieressä, joka on liitetty tutkimuksissa ylipäänsä korkeampaan addiktioriskiin.

”Tässä ja luultavasti muissakin tapauksissa kyse on siitä, että neandertalinihmisen dna:n palaset toimivat kytkiminä, jotka kääntävät nykyihmisen geenejä päälle ja pois”, Capra arvelee.

Hänen pyhyytensä

SamBody kirjoitti:
Lainaus:

Ja ikävintä on se, että suomalaset taitavat olla niitä pahiten saastuneita. Hävetkää!

Spekulaatioiden mukaan neadertalien aivot olivat suuremmat kuin ihmisen aivot [1] ja suomalaisten aivot ovat euroopan suurimmat [2]. Toisen tutkimuksen mukaan suomalaisten älykkyysosamäärä on euroopan korkein [3].  Eli olemme omaksuneet täällä Suomessa parhaat ominaisuudet neandertaleilta ja ihmisiltä mitä ajatteluun tulee.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Suomalaiset on jostain Siperiasta tai Volgan mutkasta kotoisin. Neandertalilaisten geenit ei vaikuta muihin kuin eurooppalaisiin. Sipilän isopäisyys johtuu ihan muusta syystä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.