Kuva: Kati Kokkonen

Aggressiivinen ja lempeä lintu täydentävät toisiaan.

Linnut näyttävät, kuinka vastakohdat täydentävät toisiaan. Neitokakadut (Nymphicus hollandicus) valitsevat lähes poikkeuksetta parikseen itsensä vastakohdan: aggressiiviset valitsevat lempeän puolison ja hallitsevat alistuvan. Nämä liitot ovat tasapainoisempia ja menestyksekkäämpiä kuin samanlaisten persoonallisuuksien yhdistelmät, sanoo tutkija Rebecca Fox Kalifornian yliopistosta .

Fox löysi neitokakadujen onnellisen avioliiton salaisuuden jakamalla 15 koirasta ja 15 naarasta persoonallisuudenpiirteiden mukaan vastapareiksi aggressiivinen-lempeä, rohkea-ujo, sosiaalinen-vetäytyvä. Tämän jälkeen hän siirsi kaikki linnut suureen häkkiin, jossa jokainen lintu sai valita parinsa vapaasti. Fox odotti, että linnut etsisivät itsensä kanssa mahdollisimman samankaltaista paria. Noin 90 prosenttia linnuista valitsi kuitenkin täydellisen vastakohtansa.

Kun aggressiivinen puoliso sai raivarin, lempeä antoi aggressiviselle tilaa purkaa raivonsa. Näin tilanne normalisoitui nopeammin eikä vimma suuntautunut esimerkiksi poikasiin.

Jotkut lempeät koiraat yrittivät pariutua lempeiden naaraiden kanssa, mutta naaraat yleensä torjuivat nämä yritykset. Naaraat arvostavat koiraassa aggressiivisuutta, sillä aggressiivinen kumppani kykenee puolustamaan pesää paremmin. Huonoin vaihtoehto neitokakadujen mielestä oli kahden voimakastahtoisen yksilön liitto. Foxin mukaan yksikään lintu ei edes yrittänyt tätä myrskyisän parisuhteen muotoa.

Lue lisää Naturen sivuilta.

Suomalainen neitokakadusivusto