Kuvapörssi.

Sukupuolikäyttäytyminen voi olla hajumolekyylien aistimisesta kiinni, paljastivat yhdysvaltalaistutkijoiden hiirikokeet.

Hajuviestit saattavat ohjailla, käyttäytyykö nisäkäs kuin naaras vai uros, esittävät Harvardin yliopiston tutkijat.

Tutkija Catherine Dulacin ryhmän kokeet osoittivat, että mikäli hiiren nenän limakalvolla sijaitseva, kemiallisia hajuviestejä eli feromoneja aistiva vomeronasaalinen elin ei toimi normaalisti, aikuinen naaras alkaa käyttäytyä kuin uros: jahtaa parittelukumppaneita ja yrittää astua niitä. Samanaikaisesti niiden naaraille tyypillinen toiminta kuten pesiminen lopahtaa.

Tulos kyseenalaistaa käsityksen, jonka mukaan sukupuolten käyttäytyminen eriytyy jo kohdussa, kun hormonit muovaavat alkion hermoradoista joko naaraalle tai urokselle tyypilliset.

"Ainakin hiirinaarailla on hermoradat urosmaiseen toimintaan vielä aikuisenakin", tutkijat huomauttavat.

Dulac uskoo kokeidensa perusteella, että käyttäytymiserot sukupuolten välille syntyvät ainakin seksuaalisuuden osalta juuri vomeronasaalisen elimen aistimien feromonien ansiosta.

Tutkimuksen julkaisi Nature verkkosivullaan.