Lähde: Borexino Collaboration
Havaintolaitteen ytimessä on nestemäistä tuikeainetta. Siinä välähtelee valo, kun neutriinot vuorovaikuttavat elektronien kanssa. Lähde: Borexino Collaboration

Tähden ytimessä jyllää protoni-protoni-fuusio.

Auringonpaiste on seurausta tähden ytimessä tapahtuvasta fuusioreaktiosta, ja nyt on saatu ensimmäiset suorat todisteet sen laadusta, raportoi Nature-lehti.

Andrea Pocar ja kumppanit onnistuivat sieppaamaan neutriinoja, jotka ovat peräisin Auringon ytimestä. Neutriinot vapautuvat, kun vety muuttuu Auringossa heliumiksi protoni-protoni-ketjun kautta. Kiinni saadut neutriinot osoittivat, että 99 prosenttia Auringon säteilyvoimasta syntyy tässä prosessissa.

Näin on oletettu jo aiemmin, mutta pp-fuusiosta todistavia neutriinoja on ollut vaikea havaita. Ne ovat hyvin matalaenergiaisia, ja luonnollinen radioaktiivisuus peittää niiden jäljet.

Neutriinot saatiin kiinni Italiassa, syvälle Apenniinien vuoriston alle sijoitetulla koejärjestelyllä. Siinä neutriinot vuorovaikuttivat elektronien kanssa ultrapuhtaassa nestemäisessä tuikeaineessa, jota ympäröi tuhat tonnia vettä sekä moninkertainset sipulimaiset suojakuoret. Rakennelman ytimessä on tutkimusryhmän mukaan vähemmän säteilyä kuin missään muualla maailmassa.