Italialaisten ideaa voidaan testata Sudburyn neutriino-observatoriossa Kanadassa. Kuva: Ernest Orlando Lawrence Berkeley National Laboratory

Hiukkasten muuttumisleikki kasvattaa tyhjiöenergiaa.

Pimeä energia, joka kiihdyttää universumin laajenemista, löi tutkijat ällikällä vuosituhannen vaihteessa. Sen selitykseksi on ehdotettu mitä eksoottisimpia ilmiöitä. Nyt italialaiset väittävät tuttujen neutriinojen ratkaisevan pimeän energian salaisuuden.

Neutriinot ovat lähes massattomia ja hyvin heikosti muun aineen kanssa vuorovaikuttavia hiukkasia, joita syntyi röykkiöittäin heti universumin alussa. Niitä on kolmenlaisia, ja ne näyttävät voivan muuttua toisikseen. Antonio Capolupo, Giuseppe Vitiello ja Salvatore Capozziello laskivat, että tämä muuttumisleikki kasvattaisi avaruuden tyhjiön energiaa niin, että universumin laajeneminen kiihtyy havaitulla tavalla.

Muut fyysikot varoittavat kuitenkin New Scientistissa, että tietomme sekä pimeästä energiasta että neutriinojen muuttumisesta toisikseen ovat hyvin vähäisiä. Kun italialaiset ovat laskeneet mallistaan, miten pimeän energian määrä muuttuu ajan myötä, mallia voidaan koetella supernoviin perustuvilla etäisyyshavainnoilla. Niistä selviää, millaista tahtia universumi on milloinkin laajentunut. Mallia voidaan niin ikään testata tutkimalla hiukkaskiihdyttimissä neutriinojen muuttumista toisikseen.