Vaikka saamelaiset ovat geeneiltään etäällä muista suomalaisista, yhtäläisyyksiäkin löytyy, raportoivat Kansanterveyslaitoksen tutkijat Genome Research -lehden maaliskuun numerossa.

Ann-Christine Syvänen kumppaneineen vertasi dna-sirutekniikalla saamelaisten ja suomalaisten Y-kromosomien geneettistä vaihtelua. Tutkijoiden kiinnostuksen kohteena olivat SNP:t (Single Nucleotide Polymorphism) eli nukleotidisekvenssin tietyssä kohdassa esiintyvät muunnokset. Dna-siruihin kerättiin näytteet kolmelta eri saamelaisalueelta, kolmelta paikkakunnalta muualta Suomesta ja kahdelta muulta uralilaiseen kieliperheeseen kuuluvalta aluuelta.

Tutkijoiden mukaan Suomen valtaväestö ja saamelaiset jakavat kaksi kuudesta yhden emäksen muunnoksesta. Geneettiset yhtäläisyydet tukevat sitä ajatusta, että Suomi asutettiin kahdessa aallossa. Esi-esien saapuessa Virosta 2000 vuotta sitten täällä ilmeisesti kierteli harvalukuisia paimentolaisia, joista osa väistyi, mutta toiset sulautuivat tulokkaisiin.

Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että saamelaiset ovat geeneiltään hyvin erilaisia kuin muut suomalaiset. He myös edustavat eurooppalaisen sukupuun ulommaisinta haaraa. Saamelaisten mitokondrio-DNA eroaa perusteellisesti muista Euroopan väestöistä.