Maailmankaikkeus laajenee kiihtyvää vauhtia, ja galaksit etääntyvät toisistaan. Kuva: Antonio Ferretti / Wikimedia Commons

Kenties pimeän energian työntävä voima on vahvistunut.

Maailmankaikkeuden tiedetään laajenevan kiihtyvästi. Se voi laajeta kuitenkin kahdeksan prosenttia nopeammin kuin kosmologiset mallit selittävät, astrofyysikko Adam Riess arvioi tiedelehti Naturen uutispalstalla. Riess jakoi fysiikan Nobelin vuonna 2011 juuri kiihtyvän laajenemisen havaitsemisesta. Mitä kauempana kohde on, sitä nopeampaa vauhtia se etääntyy.

Riessin johtama uusi tutkimus on julkaistu arXiv-verkkopalvelussa. Selitys uuteen havaintoon voisi olla ehkä se, että laajenemista vauhdittava pimeä energia on vahvistunut universumin alkuhetkistä.

Pimeää energiaa on 68 prosenttia universumin massasta. Painovoimallaan vaikuttavaa pimeää ainetta on 27 prosenttia. Tuntemaamme näkyvää ainetta on vain viisi prosenttia.

Haile Selassie jr

WSolsticeHOu kirjoitti:
Haile Selassie jr kirjoitti:
WSolsticeHOu kirjoitti:
Niin, on ihan ok sanoa että havaittava universumi laajenee. Mutta on erittäin tärkeää ymmärtää että se laajenee ikuisessa ja äärettömässä avaruudessa joka itsessään on ei yhtään mitään ja ei sen takia itse laajene, kaareudu tai muutu mitenkään muutenkaan millään tavalla.

Muutosta kokevat vain avaruudessa liikkuvat erilliset systeemit jotka liikkuvat suhteessa toisiinsa ja koostuvat itse pienemmistä systeemeistä jotka liikkuvat suhteessa toisiinsa ja kierrättävät keskenään vielä pienempiä systeemejä jotka liikkuvat suhteessa toisiinsa jne.

Avaruus on osa universumia. Toisekseeen, avaruus on fyysinen asia.

Minulle kaikki avaruudessa liikkuvat kohteet / systeemit ovat fyysisiä.

Jotta avaruus itse voisi olla fyysinen, sen itsensä pitäisi koostua erillisistä systeemeistä jotka liikkuvat suhteessa toisiinsa, jolloin fyysisen avaruuden taustalla pitäisi kuitenkin olla se näyttämö eli tila joka on ei yhtään mitään.

Eli miksi ihmeessä avaruus olisi jotakin mitä aine on tai mitä valo on?

Turha sotkea asioita. Antaa sen avaruuden vaan olla se ikuinen ja ääretön tila jossa liikkuvat kohteet ovat fyysisiä muuttuvia systeemejä koska LIIKE.

Meidän kannattaa pysyä fyysikkojen ja tiedemiesten yleisesti hyväksytyissä määritelmissä:

Relativity theory leads to the cosmological question of what shape the universe is, and where space came from. It appears that space was created in the Big Bang, 13.8 billion years ago and has been expanding ever since. The overall shape of space is not known, but space is known to be expanding very rapidly due to the Cosmic Inflation.

Eli suhteellisuusteoria johtaa kosmologiseen kysymykseen universumin muodosta, ja mistä muoto tuli. Vaikuttaa siltä, että avaruus luotiin Big Bang 13.8 miljardia vuotta sitten ja se on laajentunut siitä lähtien. Kaiken kaikkiaan avaruuden muoto ei ole tiedossa, mutta avaruuden tiedätään laajentuvan hyvin nopeasti Kosmisen Inflaation johdosta.

WSolsticeHOu kirjoitti:
Niin, uutta energisempää ja vanhaa valoa nopeampaa laajenevaa valoahan työntyy koko ajan ulos laajenevista tähdistä ja kun laajenevia tähtiä syntyi vielä alun nopean tahdin jälkeenkin jonkun verran, niin näinhän sitä laajenevaa "pimeää energiaa" eli laajenevaa valoa työntyy joka suunnasta joka suuntaan aikaisempaa enemmän.

Eli kun vanha laajeneva valo ohittaa tai läpäisee toisen laajenevan galaksijoukon, se vuorovaikuttaa uuden nopeamman laajenevan valon kanssa ja näin uusi nopeampi laajeneva valo kiihdyttää vanhan laajenevan valon vauhdin samaksi kuin sen oma vauhti on ja avot, näin vanha laajeneva valo venyy eli yleisesti punasiirtyy ikuisessa ja äärettömässä avaruudessa joka on ei yhtään mitään.

Tuoko on selitys sille, että universumi laajenee nopeammin kun luultiin?
Entäs jos myöhemmin havaitaan, että universumi laajeneekin vieläkin nopeammin tai paljon hitaammin, onko selityksesi sama? Heh