Kuva: NASA/FUSE/Lynette Cook

Näyttikö nuori aurinkokuntakin tältä, vai syntyykö hiilestä aikanaan timanttivuoria ja metaanijärviä?

Beta Pictoris -tähteä ympäröivästä pöly- ja kaasukiekosta on löytynyt yllättävän paljon hiiltä. Näyttikö nuori aurinkokuntakin tältä, hämmästelevät tutkijat. Vai syntyykö hiilestä aikoinaan timanttivuoria ja metaanijärviä?

Kuudenkymmenen valovuoden päässä loistava Beta Pitctoris on korkeintaan 20 miljoonan vuoden ikäinen tähti, kun esimerkiksi Aurinko on viisi miljardia vuotta vanha. Nuoren tähden ympärillä olevasta pöly- ja kaasukiekosta on ehkä kuitenkin jo ehtinyt muodostua planeettoja.

”Kiekossa on paljon, paljon enemmän hiiltä kuin kukaan odotti”, sanoo yhdysvaltalainen Aki Roberge Nasan tiedotteessa. ”Olisiko nuori aurinkokunta näyttänyt tältä? Vai näemmekö aivan uudenlaisten maailmojen synnyn? Kumpikin vaihtoehto on kiehtova.”

Jos kyse olisi uudenlaisista planeetoista, ne olisivat grafiittia ja metaania. Ehkä siellä täällä siintäisi timanttivuoria ja järvet olisivat metaania. Ehkä niillä olisi paksu metaanikaasukehäkin, kuten Saturnuksen kuulla Titanilla. Toisaalta runsas hiilipitoisuus saattaa olla ohimenevä vaihe planeettakunnan historiassa. Vaikka aurinkokunta ei nykyisin tihku hiiltä, jotkin meteoriiteista näyttävät syntyneen hyvin hiilipitoisessa ympäristössä. Osa tutkijoista arvelee, että Jupiterilla on hiiliydin. Nuoressa aurinkokunnaskin on siis saattanut olla paljon hiiltä.

Noin kahden Auringon massaisen Beta Pictoriksen kiekon analysoi Nasan Fuse-satelliitti. Mittaustulokset julkaistiin Nature-lehdessä.