Etelä-Aasiasta löydetyt 40 000–50 000 vuoden ikäiset kivityökalut ja koristeet muistuttavat hieman vanhempia afrikkalaisia. Todennäköisesti ne ovat nykyihmisen levittäytymisen merkkejä.

Arkeologiset löydöt Intiassa oli ajoitettu väärin.

Indonesialaisen Toban räjähdysmäinen purkaus noin 74 000 vuotta sitten oli suurin tulivuorenpurkaus kahteen miljoonaan viime vuoteen. On esitetty, että purkauksen tuhka häiritsi ilmastoa maailmanlaajuisesti niin pahasti, että esimerkiksi nykyihmisen silloinen populaatio romahti. Tämä populaation pullonkaula, joka olisi tapahtunut ennen nykyihmisten lähtöä Afrikasta, selittäisi, miksi perimässämme on yllättävän vähän vaihtelua.

Vuonna 2007 julkaistiin kuitenkin Science-lehdessä pullonkaulateoriaa haastava tutkimus. Sen mukaan Intiassa olisi kiviesineistön perusteella ollut jo purkauksen aikaan nykyihmisasutusta ja se olisi jatkunut häiriöttömänä purkauksen jälkeenkin. Nyt toiset tutkijat haastavat puolestaan tuon tulkinnan Pnas-lehdessä. Heidän mukaansa ei ole kunnollisia geneettisiä eikä arkeologisia todisteita siitä, että nykyihminen olisi levittäytynyt Aasiaan aiemmin kuin 60 000–50 000 vuotta sitten.

Aiemmat analyysit Toban-aikaisesta asutuksesta Kaakkois-Intian Jwalapuramissa ovat niin arkeologisesti kuin menetelmällisesti arvioituina virheellisiä, kirjoittaa arkeologi Paul Mellars Cambridgen yliopistosta brittiläisine ja portugalilaisine työtovereineen. He huomauttavat, että kivinäytteiden analysoijat ovatkin sittemmin peruneet väitteen nykyihmisistä ja kuittaavat löydöt tunnistamattomien muinaisihmisten merkeiksi.

Mellarsin ja kollegoiden mukaan tuoreimmat mitokondrio-dna:n vertailut viittavat siihen, ettei nykyihminen ole voinut levittäytyä Aasiaan ennen Toban purkauksen aikaa, ja arkeologinen aineisto todistaa samaa.

On kuitenkin epätodennäköistä, että kiista tulee tällä ratkaistuksi. Nykyihmisen maailmanvalloituksen yksityiskohdissa riittänee selvittämistä vielä monen sukupolven paleoarkeologeille.