Denisovanihmisestä jäi pari hammasta ja luunmuren.

Geenikartoitus vihjaa, että denisovalainen olisi ollut tummaihoinen ja ruskeatukkainen.

Pari vuotta sitten löydetyn denisovanihmisen koko perimä on kartoitettu nyt kokonaan. Perimän vertailu nykyihmiseen osoitti erisuuruisia yhtäläisyyksiä ihmispopulaatioihin eri puolilla maailmaa.

Eniten denisovanihmisen kanssa yhteisiä geenejä on Papua-Uuden-Guinean asukkailla, mikä viittaa siihen, että näiden esivanhemmat ovat ammoin risteytyneet denisovalaisten kanssa.

Max Planck –instituutin evoluutioantropologian tukijat Svante Pääbon johdolla totesivat myös, että tietyillä Aasian ja Etelä-Amerikan väestöillä on enemmän yhteistä denisovanihmisen kanssa kuin eurooppalaisilla. Perimän samankaltaisuudet eivät kuitenkaan johdu siitä, että geenit olisi saatu suoraan denisovanihmiseltä, vaan ne ovat pikemminkin perua ihmisten risteytymisestä neandertalilaisten kanssa.

Denisovalaisen perimästä löytyi myös geenejä, jotka nykyihmisellä liittyvät tummaan ihoon sekä ruskeisiin silmiin ja hiuksiin.

Denisovanihmisen geneettinen moninaisuus oli tukijoiden mukaan hyvin vähäistä. Otaksuttavasti syy on se, että alkuperäinen populaatio oli hyvin pieni mutta kasvoi nopeasti ilman, että geneettinen moninaisuus ehti lisääntyä.

Denisovanihmisen niukat jäänteet – kaksi poskihammasta ja pieni kappale sormiluuta – löytyivät Altai-vuorilta Etelä-Siperiasta Denisovan luolasta vuonna 2010.