Verkossa 3.4. klo 12.00 alkava suora lähetys kiertää maailman parhaissa observatorioissa kaikilla mantereilla (osa merkitty karttaan punaisilla pisteillä). Kuva: Eso

Kaikkien aikojen suurimman tiedetempauksen "Sata tuntia tähtitiedettä" tapahtumia järjestetään Suomessa 2.-5.4. yli 15 paikkakunnalla. Netissä pääsee muun muassa etäohjaamaan teleskooppia.

Kansainvälisen tähtitieteen vuoden suurtapahtumassa (2.-5.4.) järjestetään sadan tunnin aikana yli 1500 tapahtumaa yli 130 maassa. Tilaisuuksiin odotetaan osallistuvan päälle miljoona ihmistä, joten tiedossa on kaikkien aikojen suurin tiedettä popularisoiva tapahtuma.

Suomessa muun muassa Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ja paikalliset tähtiyhdistykset järjestävät tapahtumia yli 15 paikkakunnalla. Ohjelmassa on näytöksiä, näyttelyitä ja esitelmiä. Tähtiä voi tiirailla tähtitorneissa tai toreille ja kadunvarsiin tuoduilla kaukoputkilla.

Ursassa Helsingissä kuullaan mm. aurinkokunnasta, kosmologiasta, eksoplaneetoista ja pienoisrakettien ammunnasta. Kaivopuiston tähtitornilla on tähtinäytöksiä selkeällä säällä klo 21-23 kaikkina neljänä iltana. Lauantaina 4.4. tornilla on säästä riippumatta avoimet ovet.

Turun Tuorlan observatorion laajaan ohjemaan kuuluu esitelmiä, maksuttomia planetaarioesityksiä sekä aurinko- ja tähtinäytöksiä observatorion teleskoopeilla.

Verkossa alkaa 3.4. klo 12.00 vuorokauden kestävä suora lähetys "Around the world in 80 telescopes". Lähetys kiertää maailman parhaissa observatorioissa kaikilla mantereilla ja käy kiertoradan avaruusteleskoopeilla. Yleisö voi osallistua ohjelmaan kysymyksin ja viestein. Verkossa voi myös seurata ohjelmaa maailman tiedekeskuksista tai etäohjata teleskooppia.

Tempauksen tavoitteena on saada mahdollisimman moni kurkistamaan kaukoputkeen aivan kuten Galileo Galilei (1564-1642) aikanaan.

Kotimaisia linkkejä:

Sata tuntia tähtitiedettä -tapahtuman Suomen pääsivu

Helsingin tapahtumat

Tuorlan tapahtumat