Kuva: Kuvapörssi
Kuva: Kuvapörssi

Kun motivoit itsesi oikein, saavutat tavoitteesi varmemmin.

Eikö tammikuu ollutkaan tipaton? Jäikö kevään kuntokuuri kinkun sulatteluihin? Epäilemättä aikomuksesi oli hyvä, mutta toteutus ehkä väärä.

Monille kohtuudessa pysyminen vaatii jatkuvaa taistelua yltäkylläisiä houkutuksia tulvivassa ympäristössämme. Esimerkiksi kulutustutkimuksissa ihmiset jaetaan yleensä kahteen ryhmään heidän ensisijaisten tarpeidensa mukaan: toiset kuluttavat saavuttaakseen päämääränsä, toiset taas ehkäistäkseen haittoja ja turvatakseen tulevaisuutensa. Yllättäen tämä karkea jako antaa osviittaa myös sitä, kuinka kukin voi itsekuriaan parhaiten tukea.

Yhdysvaltalaistutkijat Jiewen Hong ja Angela Lee huomasivat, että ihminen pysyy tavoitteessaan varmimmin, mikäli hän valitsee itselleen sopivimman strategian. Päämäärähakuisten ihmisten itsekuri on tehokkaimmillaan silloin, kun he keskittyvät tavoittelemaan palkintoaan. Turvahakuisilla tehokkain kannustin on ikävän asian välttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijat asettivat koehenkilöille tavoitteen ja pyysivät heitä ajattelemaan erilaisia sitä tukevia strategioita. Kysymys muotoiltiin kahdella eri tavalla: ”mitä voit tehdä varmistaaksesi onnistumisesi?” tai ”mitä voit tehdä välttääksesi epäonnistumisen?”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koehenkilöt, jotka olivat ajatelleet itselleen luontaisempia strategioita, toimivat muita todennäköisemmin päämäärää tukevalla tavalla.

Mikäli siis olet varmistelija, mieti vaikkapa diabeteksen vaaraa seuraavan kerran mässäilyä vastaan taistellessasi. Jos taas olet tavoitteisiin pyrkijä, motivoi itseäsi ajatuksella kaventuvasta vyötärönympäryksestä.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Consumer Research.

Sisältö jatkuu mainoksen alla