Kuva: HST/NASA.

Tapa, jolla universumimme alkoi ja laajeni näyttää suosivan joko kolmi- tai seitsenulotteista kokemusavaruutta. Me satumme elämään siinä kolmiulotteisessa maailmassa, arvelevat kaksi yhdysvaltalaista fyysikkoa.

Säieteorioiden parissa työskentelevät fyysikot ovat päätelleet universumin koostuvan yhdeksästä ulottuvuudesta, joista kuusi on käpertynyt näkymättömiksi. Mutta miksi juuri kolme jäi jäljelle? Miksemme koe kahta, neljää tai yhdeksää ulottuvuutta?

Washingtonin yliopiston tutkija Andreas Karch ja Harvardin tutkija Lisa Randell mallinsivat universumin oloja aivan alkuräjähdyksen jälkeen, jolloin lukuisat ns. braanit olivat universumin ainoita rakenteita. Braaneilla oli eri määrä täysimittaisia ulottuvuuksia, aina yhdeksään ulottuvuuteen asti. Tutkijat seurasivat tietokoneella, miten braanien käy universumin laajetessa. He huomasivat, että kolme- ja seitsemänulotteiset braanit säilyivät muiden ”haihtuessa” tai ”käpertyessä”.
Olemme joko kolmi- tai seitsenulotteisen braanin ”vankeja”. Kolmiulotteinen braani näyttää siis olevan meidän maailmankaikkeutemme. Ehkä näin on parasta, sillä Karch kertoo yliopistonsa tiedotteessa, että seitsenulotteisessa maailmassa ei muodostuisi meille tuttuja planeettakuntia. ”Vakaitten ratojen mahdollisuus tekee kolmiulotteisesta maailmasta mielenkiintoisen.”