Exxon Mobilin öljynjalostamo Rotterdamissa. Kuva: Shutterstock
Exxon Mobilin öljynjalostamo Rotterdamissa. Kuva: Shutterstock

Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan Exxon Mobil -öljy-yhtiö siirtää vastuuta päästöistä kuluttajille. Tutkijat paljastavat kielellisiä keinoja, jotka ovat saattaneet ohjata keskustelua lämpenemisestä.

Yksi

maailman suurimmista öljy-yhtiöistä Exxon Mobil kopioi tupakkateollisuuden vinouttavan viestinnän keinoja ohjatakseen keskustelua ilmaston lämpenemisestä, toteaa Harvardin yliopiston tutkimus.

Yhtiö käyttää tutkijoiden mukaan ilmaston lämpenemisestä kieltä, joka hälventää sen omaa vastuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Harhaanjohtava kielenkäyttö on jatkunut tutkimuksen mukaan vuosikymmeniä. Exxon Mobilin tarkoituksena on tutkijoiden mukaan estää ja häiritä ympäristön huomioivaa lainsäädäntöä, ilmastokriisin torjuntaa ja ilmastoaktivismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuten tupakkateollisuus on vuosikymmeniä tehnyt, myös Exxon Mobil on viestinnässään pyrkinyt vierittämään vastuun ilmastokriisistä omilta harteiltaan kuluttajien niskaan, tutkijat päättelevät.

Harvardin tutkijoiden

Naomi Oreskesin

ja

Geoffrey Supranin

mukaan Exxon siirtyi 2000-luvun puolivälissä suoranaisesta ilmastokriisin kieltämisestä tarkoituksellisesti harhaanjohtavaan kielenkäyttöön.

”Tämä on mahdollisesti vaarallinen tapa toimia”, Supran kertoi CNN:n haastattelussa.

”Se saa meidät näkemään itsemme pääasiallisesti kuluttajina ennemmin kuin kansalaisina tavalla, joka suojelee nykytilaa eli fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa yhteiskuntaa”, Supran sanoo.

Exxon Mobil on käyttänyt ilmaisuja kuten ilmastoriski ilman, että sitä on yhdistetty nimenomaan ihmisen aiheuttamaan ilmaston lämpenemiseen.

Yhtiön viestintään kuuluu myös uusiutuvien energianlähteiden maalaaminen epäluotettaviksi ja väite, että öljy-yhtiöt ovat kärkipäätä ilmastojohtajina.

Tutkimuksen mukaan Exxon Mobil pyrkii myös esittämään öljyntuotantonsa olevan vain luonnollinen vastaus asiakkaiden vaatimuksiin. Tutkijat katsovat sen ohjaavan yleisen huomion pois maailman öljyvarantojen kulutuksesta.

Harvardin yliopiston tutkimus pohjautuu tietokonemallinnuksella tehtyyn analyysiin sadoista Exxonin asiakirjoista ja tutkimuksista, jotka ovat käsitelleet ilmastokriisiä.

Aineistossa on myös 76 ilmoitusta, jotka julkaistiin vuosikymmenten aikana The New York Times -sanomalehdessä. Ilmoitukset olivat journalistisen kirjoituksen muotoon puettuja.

Tutkijoiden mukaan heidän materiaalinsa kattavat kaiken julkisesti saatavan yhtiön tiedon, joka koskee ilmaston lämpenemistä.

Exxon Mobilin ja sen edeltäjän Mobilin ilmoitukset ovat luoneet tutkijoiden analyysin mukaan epävarmuutta ilmastokriisin todenperäisyydestä ja siitä, aiheuttaako sen ihminen vai ei.

Yhtiön ilmoituksissa on korostettu ristiriitaa siitä, mitä tutkijat tietävät ja mitä eivät. Sen tutkimus katsoo luovan yleisössä epävarmuutta.

Ne ovat vaatineet myös keskustelua ilmastokriisistä. Tiede on samaan aikaan jo vuosikymmeniä kertonut lämpenemisen seurauksista ja siitä, miten tärkeää on vähentää fossiilisten polttoaineiden aiheuttamia päästöjä.

Exxon Mobilin viestintätavoissa kyse on nimenomaan painotusten valinnasta. Monimutkaiset kysymykset ilmastokriisistä ja erityisesti Exxon Mobilin roolista pyritään esittämään yksinkertaistettuina, ja öljy-yhtiön rooli esitetään vähäisenä.

Niin sanotuissa advertoriaaleissa korostuivat tutkimuksen mukaan erityisesti kolme harhaanjohtavaa viestinnän viitekehystä. Ne ovat tieteen epävarmuus, sosioekonominen kriisi ja ilmastopelastajan rooli.

Tieteen epävarmuuden viitekehys korostaa lisätutkimuksen tarvetta ja pyrkii herättämään epävarmuutta ilmastokriisin todenperäisyydestä.

Sosioekonomisen kriisin viitekehys pyrkii esittämään sitovat ilmastotoimet turhana paniikin lietsontana, joka uhkaa yhteiskunnan vaurautta ja elintasoa. Sitovien ilmastotoimien sijaan viestintä peräänkuuluttaa vapaaehtoisia toimia.

Ilmastopelastajan viitekehys pyrkii esittämään ihmisen aiheuttaman ilmastokriisin väistämättömänä ja hyväksyttävänä riskinä, joka johtuu vain kuluttajien fossiilisten polttoaineiden kysynnästä. Ratkaisuna tarjotaan tekniikan kehitystä, joka ratkaisee tulevaisuudessa ongelman.

Moniker
Seuraa 
Viestejä762

hibis kirjoitti:
Käyttäjä33793 kirjoitti:
Niin, ihminen ei ole ilmastonmuutoksen aikaansaaja.

Ja nämä uudet "vihreät" teknologiat eivät ole vihreitä lainkaan, vaan pyrkimys saavuttaa energiaomavaraisuus ja riippumattomuus ählämeistä.

Puhutaan niinkuin asiat on, eikä niin kuin meille uskotellaan.

Näinhän se tietysti on. Minkäänlaista korrelaatiota ilmakehään kertyvällä hiilidioksidilla ja ilmaston lämpenemisellä ei ole. Eikä ihmisen toiminta lisää hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Uudet vihreät teknologiat kuten aurinko- ja tuulienergia eivät ole päästötöntä energiaa, vaan vihreiden salaliitto ählämeitä vastaan. Öljyä ei pumpata muualla kuin islamilaisissa arabimaissa. Kaikki muut väitteet ovat silkkaa propagandaa, koska asioista ei puhuta niin kuin ne ovat.


Voit varjonyrkkeillä, tai herätä todellisuuteen. Muovikassi on ekologisempi uusiokäytettynä ellei kangaskassia käytetä 20 vuotta. Toisaalta vettä on toisaalla ja toisaallaei, ja valmistus voi olla ekologisempaa tai ei. Köyhän käyttäessä vanhaa saastuttavaa voidaan puhua kierrätyksestä.

hibis
Seuraa 
Viestejä703

Käyttäjä33793 kirjoitti:
Niin, ihminen ei ole ilmastonmuutoksen aikaansaaja.

Ja nämä uudet "vihreät" teknologiat eivät ole vihreitä lainkaan, vaan pyrkimys saavuttaa energiaomavaraisuus ja riippumattomuus ählämeistä.

Puhutaan niinkuin asiat on, eikä niin kuin meille uskotellaan.

Näinhän se tietysti on. Minkäänlaista korrelaatiota ilmakehään kertyvällä hiilidioksidilla ja ilmaston lämpenemisellä ei ole. Eikä ihmisen toiminta lisää hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Uudet vihreät teknologiat kuten aurinko- ja tuulienergia eivät ole päästötöntä energiaa, vaan vihreiden salaliitto ählämeitä vastaan. Öljyä ei pumpata muualla kuin islamilaisissa arabimaissa. Kaikki muut väitteet ovat silkkaa propagandaa, koska asioista ei puhuta niin kuin ne ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla