Ihminen on läheisempää sukua simpanssille kuin kumpikaan niistä muille apinoille. Väite pohjaa PNAS -lehden tutkimukseen, jonka mukaan ihmisen ja simpanssin genomien yhtäläisyys on lähes täydellinen, 99,4 prosenttia. Vertailukohtaa voi hakea esimerkiksi hevosen ja aasin sukulaisuudesta. Aiemmissa laskelmissa on päädytty 95 prosentin nurkille.

Havainnon tehnyt genetiikan professori Morris Goodman ehdottaakin, että simpanssit ja kääpiösimpanssit eli bonobot otettaisiin osaksi Homo-sukua, johon on tähän asti huolittu vain ihminen. Uusi Homo-suku jaettaisiin kolmeen haaraan. Ensimmäinen olisi Homo sapiens eli nykyihmiset, toinen Homo (Pan) troglodytes eli simpanssit ja kolmas Homo (Pan) paniscus eli kääpiösimpanssit, kerrotaan Waynen valtionyliopiston tiedotteessa.

Detroitilaistutkijat tutkivat 97 tärkeää geeniä eri lajeilla; ihmisillä, simpansseilla, gorilloilla, orankeilla ja Vanhan maailman apinoilla. Vertailueläimenä oli hiiri.