Superbakteerigeeni löytyi E.coli- bakteerista, joka eristettiin erään tulehduksesta kärsineen diabeetikon elimistöstä.

Brasiliasta löydettiin nyt vielä harvinainen bakteeri, joka on vastustuskykyinen kaikkein vahvintakin antibioottia vastaan.

Antibioottien teho heikkenee sitä mukaa, kun bakteerit kehittävät niille vastustuskyvyn. Tilanne on äitynyt niin pahaksi, että lääkärit ovat joutuneet turvautumaan jopa myrkyllisyytensä takia käytöstä poistettuun kolistiiniin.

Se on ”viimeinen oljenkorsi”. Kolistiinilla on hoidettu sellaisia bakteereja, joihin mitkään muut lääkkeet eivät enää tepsi.

Kolistiinille vastustuskykyisistä bakteerista on nyt löytynyt ihmisestä Brasiliassa. Bakteerille vastustuskyvyn antava geeni on dna-pätkässä, joka voi siirtyä muihin bakteereihin.

Bakteerit ovat nyt kehittämässä sillekin vastustuskyvyn. Vajaa vuosi sitten kiinalaiset kertoivat lääketieteellisessä The Lancetissa löytäneensä paikallisista kolibakteereista geenin, joka tekee niistä vastustuskykyisen myös kolistiinille.

Tämä mcr-1-geeni löytyi niin ihmisistä, sioista kuin broilerinlihasta. Huolta sen leviämisestä syventää se, että mcr-1-geeni voi siirtyä muihinkin bakteereihin. Se voi pahentaa maailmanlaajuista antibioottiresistenssiä entisestään.

Kiinalaislöydön jälkeen geeniä on paikannettu myös Tanskasta ja Yhdysvalloista. Nyt se pulpahtanut esiin ensi kertaa Brasiliassa ihmisessä, raportoivat tutkijat Antimicrobial Agents and Chemotherapy -lehdessä.

Superbakteerigeeni löytyi E. coli- bakteerista, joka eristettiin erään tulehduksesta kärsineen diabeetikon elimistöstä. Pelätty geeni sijaitsi plasmidissa, pienessä dna-pätkässä, joka pystyy siirtymään bakteerista toiseen.

Tutkijaryhmä arvioi, että kolistiinille vastustuskyvyn antava geeni on pesinyt brasilialaisen karjan kantamissa E. coleissa jo vuodesta 2012.

”Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun eristimme mcr-1:n ihmisestä”, São Paulon yliopisto sanoo tiedotteessa.

Ihmisnäytteiden perkaamista motivoi tutkijoiden mukaan se, että he pelkäsivät resistenssin geenin leviävän Brasiliaan ulkomailta. Ikävää olisi sekin, jos geeni leviäisi maailmalle Brasiliasta käsin.

Lincopanin mukaan Brasilian 200 miljoonasta asukkaasta moni matkailee ulkomailla. Massa on juuri nyt runsaasti turisteja olympialaisten takia.

Antibioottiresistenssin leviämistä voi Lincopanin mukaan edesauttaa sekin, että Brasilia on suuri lihantuottaja ja -viejä. Maa käyttää monen muun maan tavoin runsaasti antibiootteja.