Kuvapörssi
Kuvapörssi

Lukiolaisten oppiminen parani, kun heidät pantiin suhteuttamaan tiedeaineiden opit omiin kokemuksiinsa.

Lukiolaisten kiinnostus luonnontieteisiin kasvaa, jos heitä ohjataan pohtimaan kurssisisältöjen yhteyksiä omaan elämäänsä. Samalla paranee myös menestys tiedeaineissa, Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa.

Tutkimukseen osallistui yli 200 lukiolaista, joita pyydettiin lukukauden aikana kirjoittamaan esseitä joko siitä, mitä he ovat oppineet tiedeaineissa tai siitä, miten heidän oppimansa liittyi heidän omaan elämäänsä ja kokemuksiinsa.

Henkilökohtaisen kokemuksen yhdistäminen opittuun ennusti tulevaa kiinnostusta luonnontieteen opintoihin ja tutkijan uraan vahvemmin kuin hyvät arvosanat ja aiempi kiinnostus. Tällaisten kirjoitustehtävien tekeminen vaikutti voimakkaimmin niihin oppilaisiin, joilla aluksi oli vähäinen luottamus omiin kykyihinsä. Heikoimmat oppilaat se sai parantamaan arvosanojaan selvästi.

Tutkimuksen julkaisi Science.